Začátek ledna dal silničářům v kraji pořádně zabrat
Lehce nadprůměrné byly výkony zimní údržby krajských silnic v měsíci prosinci uplynulého roku. Velké pracovní nasazení však silničářům připravil měsíc leden 2019. Náklady na pluhování a posyp za prvních čtrnáct dnů v lednu byly vyšší než náklady na celou zimní údržbu krajských silnic od října do konce roku 2018.
Během prosince bylo ve Zlínském kraji pluhováno 17 498 kilometrů silnic II. a III. třídy, posypalo se 44 616 kilometrů. Spotřebovalo se 1 957 tun soli a 3 854 tun inertních posypových materiálů. Náklady dosáhly částky 23,249 milionu korun. V porovnání s průměrem za posledních pět let byly tyto ukazatele o něco vyšší. Celá první část této zimní sezony – od října do 31. prosince – stála něco málo přes 31 milionů korun.
Zlom v dosud příznivé situaci nastal 2. ledna. Od toho dne jsou denní výkony silničářů při zmírňování nepříznivých dopadů zimního počasí a zajišťování sjízdnosti silnic II. a III. třídy zpravidla několikanásobně vyšší. „Za prvních čtrnáct lednových dnů nám vzala zimní údržba silnic z rozpočtu 37,128 milionu korun, což je více než celá první část této zimní sezony do konce roku 2018,“ konstatoval provozně-technický náměstek Ředitelství silnic Zlínského kraje Radek Berecka. Od 1. do 14. ledna bylo v kraji pluhováno 12 113 kilometrů silnic, posypalo se 82 818 kilometrů. Spotřeba soli činila 4 138 tun, u inertních materiálů 6 309 tun. Nasazena musela být prakticky veškerá zimní technika, která byla k dispozici, a maximální počet pracovníků.
Pro srovnání – za celý leden 2018 dosáhly náklady na zimní údržbu krajských silnic částky 26,8 milionu korun, v roce 2017 to bylo 32 milionů, o rok předtím 35,9 milionu.
Předpověď počasí zatím nenaznačuje, že by si měli silničáři v nejbližších dnech nějak výrazně vydechnout.
-tz-