Z pohledu silničářů byla zima slabší než ta před rokem
Ředitelství silnic Zlínského kraje má k dispozici souhrnné výsledky zimní údržby silnic II. a III. třídy v kraji za celé uplynulé zimní období 2021/2022. Výkony silničářů se příliš nelišily od dlouhodobějších průměrů.
Podtrženo, sečteno. Období zimní údržby silnic 2021/2022 skončilo. Silničáři už téměř ze všech sypačů odmontovali radlice a mechanismy pro rozmetání posypových materiálů a přestavěli vozidla pro letní použití. Ze čtyř okresních společností Správa a údržba silnic odešly do účtárny Ředitelství silnic Zlínského kraje faktury za zajišťování zimní údržby krajských silnic. Po jejich zúčtování je zřejmé, že uplynulá zima vyžadovala na silnicích víceméně obvyklé množství zásahů v podobě pluhování a posypu, jak to odpovídá průměrům z minulých pěti nebo deseti let. Zima tedy byla slabší než ta před rokem, která byla mimořádně náročná (132 milionů korun). Přesto fakturované částky za poslední zimní údržbu krajských silnic přesáhly úroveň stovky milionů korun.
„Výkony byly průměrné nebo i o něco málo nižší, ceny se však vlivem inflace postupně zvyšují a celkové náklady rostou. Roční průměr se za posledních pět let blíží ke 100 milionům korun, což je významná část provozního příspěvku, který každoročně dostáváme od Zlínského kraje,“ poznamenal ředitel ŘSZK Bronislav Malý.
Silničáři uklízejí vozovky a jejich nejbližší okolí po zimě
Na krajských silnicích začaly v březnu úklidové práce po zimě již v březnu, od dubna na ně navázaly i lokální vysprávky výtluků. Odpadky podél silnic sbírají silničáři ručně. Inertní posypový materiál a nečistoty z provozu odstraňují z okrajů silnic zametací vozy. Vše bude hotovo do konce června.
Silničáři každoročně projedou po zimě se svými mechanismy všechny krajské silnice, aby je zbavili zbytků inertního posypového materiálu a sesbírali také všechny odpadky, které se mohly objevit v příkopech nebo v těsném okolí silnic. Vyčištění příkopů je jednou z podmínek, aby se kolem silnic mohlo později provádět bez komplikací sečení trávy.
Odpadky se musí ručně posbírat, odvézt na skládku, a ještě i zaplatit za jejich uložení. Z příkopů a krajských silnic se tak každoročně odveze okolo 200 tun různého odpadu. Převažují PET láhve a plasty, výjimkou nejsou staré pneumatiky, autobaterie a různé oblečení. Obvykle se vozí na skládku i použitý inertní posyp ze silnic, sebraný zametacími vozy, ale občas se už také využívá jeho recyklace – po separaci nečistot lze pak kamennou drť na posyp silnic znovu použít.
Úklid po zimě probíhá za běžného silničního provozu. V místě úklidu zůstává volný alespoň jeden jízdní pruh. Řidiči jsou na to upozorňováni přechodným dopravním značením. Měli by snížit rychlost a dbát zvýšené opatrnosti.
Jarní úklidy vozovek by měl skončit v polovině května.
-tz-