

Vsetínský modelář dokončuje další unikáty

Vsetínský modelář Ota Gerža, který proslul mezi svými kolegy v Evropě, ale i v zámoří svými jedinečnými, plně funkčními modely německých válečných ponorek, dokončuje v těchto dnech další unikátní stroje s pozoruhodnou minulostí. Modely jsou přitom unikátní nejen díky systému ponoru, který Ota vyvinul už před několika lety a nechal si jej patentovat, ale také pro neuvěřitelné detaily paluby, jichž modelář dosáhl jen díky mravenčí práci a využití špičkových technologií.Video |
„Jedná se zejména o model ponorky U- 505, která jako jediná německá válečná ponorka byla kvůli chybě posádky zajata Spojeneckými vojsky v roce 1944 a teď je umístěna v muzeu v Chicagu. Pro Američany představovala jedinečnou kořist, protože v ní zůstaly důležité šifrovací knihy. Kvůli častým problémům, které byly zřejmě důsledkem sabotáží lidí, kteří na ní pracovali, se o ní říkalo, že je prokletá," přiblížil šestadvacetiletý Ota jeden ze svých modelů, který právě dokončuje. |
![]() |
foto MěÚ Vsetín |
Druhým strojem, který mladý modelář před několika dny dokončil, je jedinečná ponorka U – 2540, která byla poslední, jež vyjela ve druhé světové válce na oceán, ale už nestihla být Němci nasazena do bojů. „Byl to ve své době nejmodernější stroj a protože ho Němci nechtěli dát do rukou nepřátel, potopili si jej raději sami. Po jejich vstupu do NATO ale potřebovali cvičné ponorky, proto si vzpomněli na jeho příběh a tuto ponorku vyzvedli ze dna po dvanácti letech a pak ještě dlouho sloužila námořnictvu. Podle tohoto typu byly vyvinuty moderní jaderné ponorky. V současné době je zakotvena v muzeu v Bremerhavenu," vylíčil historii dalšího ze svých modelů Gerža. |
video na youtube.com |
Oba Otovy modely, pro které si vytvořil nejen vlastní formy, ale také veškerou mechaniku systému včetně technologie ponoru, jsou přitom plně funkční. To znamená, že se dokážou ponořovat a vynořovat naprosto stejně jako skutečné ponorky, dokonce část poklopů se v závislosti na ponoru samy otevírají. Kvůli hydrodynamice a bezpečnosti se dokáže vysunovat také přední funkční kormidlo z trupu ponorky. „Je to výsledek mé několikaleté práce," říká modelář, který pro tyto dva modely navrhl a vytvořil také úplně novou palubu, kterou se dosud nemůže pyšnit žádný model v tomto měřítku. „Je vytvořena pomocí leptání kyselinou pod tlakem do mosazného plechu, díky čemuž jsou zde vyobrazeny i detaily o velikosti desetiny milimetru. Ručně, strojním obráběním ani laserem by tohle vytvořit nešlo, navíc jsem tím ušetřil spoustu času. I přesto, že mi navržení této paluby pomocí počítačů trvalo více než tři měsíce," vysvětlil jedinečnost této technologie Ota. |
Nové modely Ota letos představí na některých z našich i evropských přehlídek. Na kterých, zatím neví. „Dostal jsem už pozvánky do Švýcarska, Rakouska, na Slovensko, do Prahy i Brna. Uvidím, jak na tom budu s časem a penězi," usmívá se modelář, o jehož výsledky se zajímají modeláři z celého světa. Někteří mu dokonce jeho vývoj pomáhají sponzorovat. „Například pří vývoji a tvorbě paluby na ponorku U – 505, kde je výroba velmi nákladná záležitost. Proto jsem se domluvil s kolegy z Ameriky a Německa, kteří o palubu a výlisky projevili zájem a tím mi pomohli snížit náklady za vývoj výroby a částečně i materiál," vysvětlil. Ota Gerža se modelařením zabývá od nejútlejšího dětství. První formu na model ponorky vytvořil ve svých šestnácti letech, modely pak úspěšně prezentoval i přes středoškolskou odbornou činnost na vsetínské průmyslovce, jejímž je absolventem, nebo na nejrůznějších soutěžních přehlídkách u nás i v zahraničí. Před několika lety dokončil vývoj vlastního ponorného systému, který si nechal patentovat. V roce 2007 byl tato mechanika vyhodnocena ostravským podnikatelským inkubátorem jako podnikatelský záměr roku. Eva Stejskalová |

TOP REKLAMA










