Valašská rally už má definitivní podobu
Necelý měsíc dělí soutěžní posádky od startu v České republice prvního podniku seriálu Mediasport – Mezinárodní mistrovství České republiky v rally 2012. Tím se stane jednatřicátá Bonver Valašská rally, která odstartuje v pátek 23. března 2012 v 17:30 hodin z valašskomeziříčského náměstí.
Valašská rally patří již několik let mezi nejnáročnější a současně i nejkrásnější automobilové soutěže v České republice. Tradice valašského automobilového klání úzce souvisí mimo jiné také s popularitou rallysportu v regionu jihovýchodní Moravy. Význam dává Valašce, jak tuto rally její příznivci důvěrně označují, účast celé české soutěžácké špičky v čele s Janem Kopeckým, Romanem Krestou, Pavlem Valouškem, Václavem Pechem a mnoha dalšími, start zahraničních týmů, ale i zájem významných národních sdělovacích prostředků a desítek tisíc diváků, kteří každoročně na Vsetínsko zavítají nejen ze všech koutů Česka, ale i z ciziny. Zejména ze sousedního Slovenska a Polska. V těchto dnech nabývá jednatřicátá Valašska rally na konkrétní podobě. Kromě toho, že se Valaška opět stala součástí kalendáře Mediasport – Mezinárodní mistrovství České republiky, pořádána je letos i v rámci K4 – Pohár České republiky v rally 2012 a body z ní si rozdělí i ti, kteří se zúčastní Mistrovství České republiky juniorů, Dámského poháru České republiky a Česká pojišťovna Škoda Fabia Rally Cupu 2012.
Jako již tradičně rozdělili organizátoři také v tomto století třináctou Valašku do dvou etap. Přičemž druhá polovina úvodní etapy se opět pojede za tmy, což celé soutěži přidá na atraktivitě.
„Předpokládáme, že posádky absolvují celkem dvanáct rychlostních testů. Jejich celková délka se bude pohybovat kolem sto padesáti kilometrů. Sumární délka trati Valašky 2012 pro MMČR přesáhne čtyři sta padesát kilometrů a zavede posádky na silnice a cesty Zlínského, Olomouckého a Moravskoslezského kraje. V K4 Poháru České republiky v rally 2012 absolvují posádky devět rychlostních testů a patřičně k tomu dojde i ke snížení kilometrů. Valaška se v podstatě uskuteční takzvaně na pětníku. Vycházíme vstříc soutěžícím na zlevnění nákladů," uvedl pochopitelně zatím v obecné rovině ředitel valašské automobilové soutěže Miroslav Hošák s tím, že v současné době jsou kolem trati dolaďovány poslední detaily.
„Dopracováváme časový harmonogram a přepravní opatření autobusů v průběhu rally tak, aby byly co nejmenší komplikace. Do trati zařadíme i dvě vzdálené servisní zóny, takže snížíme náročnost na výdrž techniky," dodal první muž Valašky a pokračoval: „Vracíme se k uspořádání valašskomeziříčského městského polokruhu. Ten by měl být na programu v sobotu. Na pořadu dne je i poměrně zásadní změna podoby snad nejpopulárnější a nejnáročnější rychlostky Valašky, která je nazývaná Valašskou bombou. Nechejte se ale překvapit," vzkázal soutěžícím i divákům ředitel Valašské rally.
Důvodem změny Valašské bomby je nepovolení průjezdu Malou Bystřicí a z toho plynoucí požadavek zastupitelů obce k rozdělení této RZ na dvě části. „To by sneslo na hlavy organizátorů kritiku jezdců. Přerušit erzetu na pouhých devět set metrů by byl nesmysl. Zejména s ohledem na provozní podmínky závodních strojů," poznamenal Hošák s tím, že velkou vinu na tomto stavu nesou diváci: „Nerespektují podmínky a pokyny organizátorů na RZ a svévolně vstupují na soukromé pozemky a do zahrad. Tím zakládají na pochopitelný odpor občanů."
Podle posledních informací organizátorů se bude odlišnost RZ Santov týkat počtu kilometrů a mapového vzhledu. Podrobnosti však zatím zveřejňovat nechtějí. Jen podotýkají, že i přes změny půjde stále přinejmenším o stejně psychicky, fyzicky a technicky náročný test. Zmiňovaná rychlostka má měřit přibližně dvacet kilometrů a nabídne vše, co by měla správná rychlostní zkouška obsahovat: sjezdy, výjezdy, horizonty, vracáky, asfalt i šotolinu. Prostě na samý závěr jednatřicáté Valašky, kdy už toho mnohé ze soutěžních posádek budou asi mít takzvaně plné kecky, přijde na řadu několik minut velmi tvrdé a náročné práce.
Ředitelství soutěže bude stejně, jako v uplynulých letech situováno do valašských Athén – Valašského Meziříčí, jehož obyvatelé a představitelé vytvářejí takovému významnému automobilovému klání, jakým bezesporu Valašská rally je, důstojné reprezentativní zázemí. „Všem Valašskomeziříčanům, kteří nám fandí a pomáhají, patří naše upřímné poděkování. To platí i pro další města a obce, orgány a organizace státní správy a samosprávy a instituce a podnikatelské subjekty, bez jejichž pomoci by nebylo možné tak po všech stránkách náročný sportovní podnik připravit," vyjádřil se Hošák.
V objektu valašskomeziříčské radnice rozvine svůj pomyslný stan kromě ředitelství i tiskové středisko a dispečink rally. Vlastní soutěži bude předcházet formální a technická přejímka, která opět proběhne v areálu Autocentrum Lukáš ve Valašském Meziříčí – Bynině a shakedown. Umístění servisního areálu organizátoři XXXI. Bonver Valašské rally 2012 připravují v areálu valašskomeziříčské Křižanovy pily. Prostě, organizátoři dělají všechno pro to, aby se i jednatřicetiletá Valašská rally stala výkladní skříní pomyslné kroniky této jedné z nejtěžších a zároveň nejkrásnějších automobilových soutěží v české kotlině. Organizátoři a pořadatelé vynakládají veškerou svou snahu a um ve prospěch kvality a zejména pak bezpečnosti nejenom soutěžních posádek, ale i diváků. „U těch nejde o nic jiného, než aby měli neustále na paměti, že automobilový rallysport je sice nádherný, ale dokáže být i nesmlouvavě drsný a krutý. Zvlášť při nerespektování byť jen těch nejzákladnějších bezpečnostních norem," poznamenal Alexandr Póč, který se při organizaci Valašky specializuje na oblast bezpečnosti diváků.
Dušan Póč