Tvůrci jízdního řádu vsetínské MHD se opět vyznamenali
Vsetín se dle opakovaných sdělení řadu let snaží o fungující dopravní systém v městské hromadné dopravě, ale výsledky údajné snaze vůbec neodpovídají. Naopak pokračuje sestupná tendence kvality a dostatečné obslužnosti. Možná by se měli městští konšelé zamyslet nad tím, jestli finance získané z pokut pomocí instalovaných kamer nenasměrovat právě do sektoru MHD, kde tak zoufale chybí. Když to jde touto cestou řešit ve Valašském Meziříčí, proč to nejde na Vsetíně? Navíc, některé okolní obce již řadu let bez úspěchu žádají město o zavedení kamerového systému, což by logicky nejen zvýšilo bezpečnost v obcích (viz před několika dny vážnou autonehodu v obci Ústí u Vsetína), ale také možnost vyšších investic zpět do dopravního systému. A to dle cvrlikání vrabců na střeše při předběžných rozhovorech by město od těchto obcí údajně požadovalo celých 100% z pokut. Ale rovněž se prý na druhou stranu údajně nesmí ani slůvkem naznačovat, že by někdo mohl počítat s příjmem za nedodržování předpisů. Tak se budeme i nadále tvářit, že má císař nové šaty. Vítejte v Kocourkově!
Základní problém nastává v první řadě již při tvorbě jízdních řádů. Z výsledků, které se dostanou na veřejnost, je více než zřejmé, že tvůrci všechno dělají pravděpodobně od stolu a vůbec neznají reálný život, neví nic o takřka dennodenních zpožděních vlaků i autobusů, která na rozdíl od jízdních řádů fungují s železnou pravidelností a jsou v ČR (ne)přirozenou součástí hromadné dopravy od nepaměti. Z tohoto pohledu to vypadá, že budeme dříve létat na dovolenou na Mars, než přestanou existovat pozdní příjezdy/odjezdy.
U příměstské dopravy jsou viníkem taktéž nesmyslně časově nastavené páteřní spoje, které samozřejmě např. od Vsetína do Velkých Karlovic a opačně kapacitně a především pro pohodlí cestujících nejsou dostačující. Na Vsetíně se musí nacpat do jednoho autobusu všichni cestující jedoucí ve směru na Velké Karlovice, kteří dříve jezdili do vybraných obcí samostatnými spoji. Opačně se zase postupně plní, až nakonec přijede autobus na Vsetín nacpaný. A tak v některých případech příměstská doprava spíše připomíná léta před rokem 1989 než XXI. století. Provozovatel vydělá, objednavatel ušetří. Komfort cestujících v této rovnici nemá místo. K tomu připočtěme, že právě při čekání na přípoje z jednotlivých údolí při cestě na Vsetín vznikají tímto u řady spojů zpoždění, u těch ve špičkách zvláště. Takto se pak celý systém začne hroutit a zpoždění se nabaluje jako sněhová koule, nedovolí řidičům ani chvíli oddechu a vzniká každodenní guláš. Vlaková doprava je na tom se zpožděními úplně stejně.
U MHD Vsetín to je pak samozřejmě přetrvávající neschopnost zohlednit všechny tyto nedostatky a přizpůsobit odjezdy z autobusového nádraží s příjezdy příměstské dopravy. Což dlouhodobě vypadá jako neřešitelný problém. Přitom stačí tak málo: Postavit se na nádraží a zapisovat si alespoň týden příjezdy a odjezdy příměstských spojů a vše konfrontovat s jízdním řádem MHD.
Od roku 2021/2022 nebo možná ještě dříve (pomiňme dočasné covidové úpravy) byl nastaven čas spojů, který se občané naučili akceptovat. V některých případech, na příkaz tehdejšího starosty Jiřího Růžičky, byly nejkřiklavější nedostatky promptně napraveny. Vše začalo, sic zdaleka ne ideálně, ale jakž takž fungovat.
Se stejným časovým nastavením, alespoň na hlavních trasách, vešel v platnost jízdní řád MHD na období od 11. 12. 2022 do 9. 12. 2023. Pohoda. Proč bychom měnili něco, co je zaběhnuté a funguje? ALE…
Za pouhých 34 dnů se nový jízdní řád stává minulostí a s platností od 15. 1. 2023 je občanům využívajícím MHD Vsetín předložena další, takzvaně úsporná verze, aby se nemusela zvedat cena jízdenky městské dopravy při nárůstu cen pohonných hmot. V pořádku. Sic určitě s žádným nadšením, ale takto zdůvodněné snížení kvality městské dopravní obslužnosti by se ještě dalo pochopit. Ovšem problém nastal někde úplně jinde.
Tvůrci nového jízdního řádu MHD, jak již bylo řečeno výše, velmi pravděpodobně neznalí reálných podmínek, nejenže osekali počet spojů, ale v těch stávajících provedli nesmyslné časové změny. Jedná se o posuny odjezdů nebo příjezdů o čtyři pět šest minut, které v celkovém kontextu vůbec nic neřeší, ale v praxi mají opravdu destruktivní dopad. A to i u spojů ve špičkách.
Proč destruktivní? Protože spoje přijíždějící z okolních obcí, mají skoro pravidelná zpoždění, bez ohledu na počasí a stav vozovky nebo kolejí. A stoprocentně bez ohledu na přestavbu nádraží, kdyby jen tak mimochodem někoho napadlo se na tuto eventualitu vymlouvat. Problém s navazováním spojů zde byl mnohem dříve, než se poprvé koplo na nádraží do země.
Jen pár praktických příkladů. Dopravce Arriva a.s. jel na trati Velké Karlovice – Vsetín konkrétně u spoje číslo Os 13254 na čas podle jízdního řádu od 2. do 20. ledna 2023 pouze JEDENKRÁT! Nejsou výjimkou zpoždění do deseti minut (2x ve 3. lednovém týdnu). Pět minut zpoždění je taková arrivácká klasika. Spoj Os 13254 má oficiální příjezd na Vsetín v 6:40 hod. Dle dnes již neplatného jízdního řádu MHD Vsetín odjížděl spoj č. 27 směrem do Jasenic v 6:56 hod. Takže, i když lidově řečený „kančák“ přijel s desetiminutovým zpožděním (6:50 hod.), dal se hbitou chůzí odjezd MHD stihnout. Ale ouha! S vyškrtáním spojů a nesmyslnými časovými posuny dnes odjíždí ten samý spoj přejmenovaný na č. 17 již v 6:51 hod., což je v podstatě čas, kdy vlak dopravce Arriva vjíždí do stanice. A další spoj č. 21 do Jasenic odjíždí v 7:21 hod., který dříve jako spoj č. 29 odjížděl v 7:16 hod. Samozřejmě se nejedná pouze o tento spoj, jak můžete vidět i na fotografii zpožděnky spoje Os 13252 z 27. 1. 2023.
Tyto nepochopitelné změny odjezdů a příjezdů MHD Vsetín samozřejmě nemají vliv pouze na výše uvedené konkrétní spoje. Lidé si stěžují na zhoršení dopravní dostupnost díky změněným časům napříč celým jízdním řádem. Častá zpoždění mají třeba i příměstské autobusy, a to z velké části právě díky výše zmíněnému zavedení páteřních spojů a jejich nefukčnímu časovému nastavení, které řidiči prostě nezvládnou stíhat, aniž by neporušili předpisy. Co dříve fungovalo i s nedokonalou příměstskou dopravou, má dnes při minutových posunech odjezdů MHD půhodinové důsledky pozdních příchodů do zaměstnání. Snad nepřijdou zodpovědné osoby s tím, že si prostě pracující budou muset přivstat. Vězte, že se nejedná jen o dojíždějící z obcí, ale i o pracující maminky a tatínky, kteří ráno vodí na Vsetíně své děti do školek. Tam, kde měli rodiče vypočítaný „doběhový“ čas na spoj do zaměstnání, dnes, díky výtvoru, který nemá v praxi uplatnění, musí například z Rybníků spěchat na zastávku až na Trávníky apod. A kde máme snahy o omezení automobilového provozu ve městě? S takovou nefunkční MHD vytáhnou znovu auta i ti, kteří se již naučili používat hromadnou dopravu!
V závěru můžeme porovnat kvalitu služeb s městem, s kterým Vsetín snad od nepaměti neoficiálně soutěží o prim ve všech oblastech žití. Ve Valašském Meziříčí a v několika okolních obcích mají zatím pořád MHD zdarma! Dokonce mají, pro vsetínské občany něco nemyslitelného, aplikaci MHD do mobilů a navrch k tomu všemu ještě interaktivní mapu, která vám ukáže, kde se v reálném čase váš spoj nachází.
Takže 20 km dělí občany jednoho města, kteří možná brzy opráší vzpomínky a do práce i do škol začnou chodit pěšky, od druhého města, kdy Valašské Meziříčí mizí v dáli ve XXI. století. Ve Valmezu asi věděli, s kým sepsat smlouvu. Ostatně i žluté příměstské autobusy této firmy se zvýšenou kapacitou (pár kusů vlastní i dopravci působící v okolí Vsetína) jsou mnohem komfortnější pro cestující než u firem působících na Vsetíně, kde se i hubený člověk s ruksakem a nákupy mezi madly v uličce zasekává jako mezi slalomovými tyčemi. I zde někdo nedomyslel, že z města jezdí lidé s plnými taškami. A co teprve lidé, kteří se takovým slalomem musí prodírat s francouzskými holemi? Toto je ta cesta, kterou doháníme rozvinuté země?
text a foto: Radomír Dolanský