Postavit silniční tunel pod centrem Zlína je reálné
Vybudování čtyř pruhového silničního tunelu pod částí třídy Tomáše Bati, který by zklidnil centrum Zlína, je technicky možné. Hloubený tunel o délce 1,1 kilometru by bylo reálné postavit za čtyři roky. Vyplývá to ze studie proveditelnosti tohoto záměru, kterou obdržela zlínská radnice od zpracovatele AFRY CZ.
Myšlenka na svedení intenzivní silniční dopravy v centru Zlína pod zem není nová. Objevila se v generelu dopravy v roce 2016. Zájem o tento způsob řešení narůstajícího problému centra Zlína s intenzivním provozem automobilů se podařilo dotáhnout do zadání studie proveditelnosti v roce 2020.
Čtyř pruhový tunel by stál cca 5 miliard korun
„Diskutovali jsme a rozvíjeli jsme myšlenku na tunel v centru Zlína dál a město zadalo odborné firmě zpracování studie proveditelnosti. Nyní jsme ji dostali na stůl a můžeme se o záměru bavit konkrétněji. Studie ukazuje, že tunel pod třídou Tomáše Bati by bylo reálné postavit za čtyři roky. V dnešních cenách by to přišlo na cca 5 miliard korun a větší část nákladů by mělo hradit Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD),“ sdělil radní pro dopravu Michal Čížek.
Vizualizace tunelu
Hlavním účelem záměru je převedení tranzitní dopravy a zklidnění středu města. Tunel by měl odvést z centra Zlína asi 18 000 aut denně.
„Umožní vznik pěší zóny, zobousměrnění některých ulic, propojení parků apod. Tunel rovněž zlepší dostupnost centra pro chodce a cyklisty a zvýší jejich bezpečnost. Místní ocení nižší hluk a řidiči rychlejší a plynulejší průjezd v západovýchodním směru,“ vysvětlil Prokop Nedbal, vedoucí oddělení Koncepce dopravy architektonické, projekční a inženýrské společnosti AFRY CZ.
Zpracovatel studie proveditelnosti zvažoval několik variant, z nichž jedna byla doporučena k další projektové přípravě. Místním, chodcům, cyklistům a motoristům tunel v centru do budoucna výrazně ulehčí pohyb po městě. Z pohledu trvale udržitelného rozvoje je to pro Zlín nejvýhodnější řešení.
Centrum Zlína po vybudování tunelu
Tunel by měl být veden ve stopě třídy Tomáše Bati v délce přibližně 1 100 metrů. Počítá se s dvoutubusovým tunelem se dvěma plnohodnotnými jízdními pruhy v každém směru.
Další varianty o převedení dopravy mimo centrum Zlína byly vyhodnoceny jako ještě dražší a méně účinné
Pro město Zlín by byla výstavba tunelu z vlastního rozpočtu finančně nedostupná. Předpokládá se však, že investorem by mělo být Ředitelství silnic a dálnic, protože jde o státní silnici. Podle zpracovatelů studie proveditelnosti by zahájení stavby bylo reálné nejdříve v roce 2030 a ukončení o necelé čtyři roky později.
Srovnání před a po vybudování tunelu (vizualizace)
Před zadáním studie proveditelnosti na tunel se zvažovalo několik variant převedení dopravy mimo centrum Zlína, všechny ale byly vyhodnoceny jako ještě dražší a méně účinné, protože velká část dopravy má svůj zdroj či cíl právě v širším centru města. Na tranzitní dopravu připadá ve Zlíně jen asi 8 procent vozidel, která projíždějí centrem města.
„Je dobré si uvědomit, že neexistuje jednoduché a jednoznačné řešení, že nikdy nevymyslíme jednu velkou infrastrukturní stavbu, která by odstranila všechny problémy dopravy ve Zlíně. Řešení sestává z desítek větších i drobnějších opatření (v oblasti MHD, pěších, cyklo a individuální dopravy), která budou přijatelným způsobem motivovat uživatele k dopravnímu chování naplňujícímu strategické cíle města,“ dodal Michal Čížek.
-tz-