Špatné parkování. Kdyby hořelo, byla by to katastrofa
Pracovníci vsetínské radnice ve spolupráci s členy místní stanice Hasičského záchranného sboru (HSZ) Zlínského kraje a strážníky městské policie testovali celý třetí dubnový týden průjezdnost sídlišť a dostupnost tzv. nástupních ploch pro složky Integrovaného záchranného systému, zejména pro hasiče. Výsledky těchto kontrol vyznívají nelichotivě a vyžádají si řadu opatření, pro obyvatele sídlišť mnohdy nepopulárních.
„Při jednání Komise pro dopravu rady městy se na nás obrátili zástupci Hasičského záchranného sboru Zlínského kraje s tím, že zejména na Sychrově se potýkají s problémy při průjezdu tamními komunikacemi. Současně poukázali na to, že jsou tam prakticky celodenně vozidly obsazeny nástupní plochy, tedy místa, která mají být z preventivních důvodů neustále volná pro případné zásahy hasičů a dalších záchranářů,“ upozornil místostarosta Petr Kudlík (ANO 2011), který má v gesci oblast dopravy.
Policie zpřísní kontroly parkování v sídlištích
Zmíněné nástupní plochy musí být zřizovány u objektů s požární výškou nad 12 metrů, tedy zpravidla u domů s více než pěti podlažími, a to pro případy záchrany osob či požárního zásahu za pomoci výškové techniky. A právě dostupnost těchto ploch na Sychrově, ale i v dalších sídlištích města, stejně jako samotná průjezdnost páteřními i bočními komunikacemi sídlišti byla předmětem dubnové kontroly ze strany pracovníků města, HZS a městské policie.
Kontrola průjezdnosti sídlišť na Vsetíně
„Výsledky jsou bohužel ještě horší, než jsme předpokládali. Například na Sychrově nevhodně zaparkovaná vozidla blokují nejen průjezd komunikacemi, ale i téměř všechny nástupní plochy. Kdyby zde došlo k požáru, byla by to katastrofa,“ sdělil předseda komise pro dopravu a zastupitel Petr Kořenek (PRO Vsetín) s tím, že na základě výsledků kontrol budou nyní navrhována opatření k řešení neuspokojivého stavu. „Prvním krokem bude jistě řádné označení nástupních ploch a kontrola jeho dodržování městskou policií. V další fázi bude nutné nástupní plochy stavebně uzpůsobit současným požadavkům,“ konstatoval místostarosta Kudlík.
V praxi to bude znamenat, že motoristé, pokud se budou chtít vyhnout riziku sankcí, nebudou moci na nástupních plochách odstavovat vozidla, jako to činí dosud, a pro zaparkování budou muset hledat jiná, byť vzdálenější místa. „Je třeba si uvědomit, že i jediné nevhodně odstavené auto může zasahujícím hasičům způsobit zásadní potíže. Bavíme se tady přitom o záchraně životů a majetku, což musí mít vždy přednost před lidskou pohodlností v podobě zaparkování přímo u dveří domu. Parkovací kapacity vsetínských sídlišť byly dimenzovány na naprosto jiný počet vozů, než se tam nachází nyní. A my dnes při neustálém nárůstu počtu automobilů máme minimum možností, jak tyto kapacity přímo v sídlištích navýšit. Řešením mohou být parkovací domy, ale v takovém případě jde o obrovské finanční investice. Realitou je, že lidé si budou muset zvyknout, že ne vždy zaparkují hned u svého domu,“ uzavřel Petr Kořenek.
-tz-