Sníh není. Silničáři se věnují jiným činnostem
Uplynulý měsíc byl na krajských silnicích druhým klimaticky nejmírnějším lednem od roku 2004, kdy jsou k dispozici podrobné a vzájemně srovnatelné údaje o zimní údržbě silnic. Nejméně náročný byl pro silničáře leden v roce 2014.
Po relativně teplém listopadu a prosinci pokračoval i v lednu mírný průběh zimního období. Zejména v nižších polohách se většinou nevyskytoval vůbec žádný sníh, sypače silničářů vyjížděly méně často, spotřebovalo se výrazně méně posypové soli i inertních materiálů. „Pracovníci, se kterými se normálně počítá pro zimní údržbu silnic, se mohli ve zvýšené míře věnovat i jiným činnostem na komunikacích, především čištění a úpravám příkopů podél silnic, prořezávání silniční zeleně, výměně dopravních značek a opravám svodidel,“ řekl ředitel Ředitelství silnic Zlínského kraje Ing. Bronislav Malý. Motoristům tyto náhradní práce přinášejí dlouhodobější užitek než jednorázové odhrnování sněhu nebo posyp vozovek.
Během ledna 2020 bylo ve Zlínském kraji pluhováno 13 429 kilometrů silnic II. a III. třídy, posypalo se 43 122 kilometrů. Spotřebovalo se 1 676 tun soli a 4 344 tun inertních posypových materiálů. Náklady dosáhly částky 23,176 milionu korun. V porovnání s průměrem za posledních pět let byly tyto ukazatele výrazně nižší.
Pro srovnání – průměrné hodnoty lednových výkonů zimní údržby silnic v předchozích pěti letech byly následující: pluhování – 80 431 km, posyp – 86 335 km, spotřeba soli – 3 599 t, inertní materiály – 7 849 t. Průměrné náklady dosahovaly částky 39,393 milionu korun.
Leden 2020 byl podle průběhu počasí druhým nejmírnějším lednem za posledních minimálně 17 let. První měsíc v roce, kdy zima a její projevy v podobě sněhu a nízkých teplot obvykle vrcholí, byl ještě „slabší“ než ten letošní jen v roce 2014. Tehdy se pluhovalo pouze 2 844 km silnic II. a III. třídy, posypalo se 24 771 km, spotřebovalo se 775 t soli a 2 509 t inertního posypu.
„Mírný průběh zimy s menšími nároky na výkony zimní údržby silnic zatím pokračuje i v měsíci únoru,“ uvedl provozně-technický náměstek ŘSZK Ing. Radek Berecka.
-tz-