S plánovaným zrušením přímých spojů do Brna starostové nesouhlasí
Z Valašských Klobouk byl průměrný počet cestujících do Brna 3 lidé na spoj, zdůvodňuje kraj. Starostové obcí mikroregionu Valašské Klobucko se na čtvrteční valné hromadě věnovali otázce zavedení integrované veřejné dopravy, která v návrhu jízdních řádů mimo jiné předpokládá rušení dálkových autobusových spojů z Valašských Klobouk přes Slavičín do Brna a denně jedoucí přímý vlakový spoj z Bylnice do Brna. Jednání se zúčastnil náměstek hejtmana Zlínského kraje pro dopravu Pavel Botek a také zástupci společnosti KOVED (koordinátor veřejné dopravy Zlínského kraje), kteří vyslechli obavy a znepokojení starostů z plánovaných změn.
„Odmítáme kroky Zlínského kraje, který na příští rok hodlá zrušit dálkové linky z celého regionu vedoucí do Brna,“ uvedl starosta Slavičína Tomáš Chmela. Tyto spoje podle něj zajišťují dojížďku do škol i vzdálenějších zaměstnání a mnozí lidé s nimi cestují také za specializovanými lékaři.
Zlínský kraj si nechal od externí společnosti zpracovat optimalizaci železniční i autobusové dopravy. „Linka Valašské Klobouky byla v novém návrhu zkrácena do Luhačovic, resp. Uherského Brodu z důvodu slabého vytížení v koncovém úseku. Z Valašských Klobouk byl průměrný počet cestujících do Brna 3 lidé na spoj. V případě, že by budoucí dopravce vyhodnotil prodloužení linky do Valašských Klobouk, může tak v průběhu kontraktu učinit, avšak na svoje komerční riziko,“ uvedla pro server regionvalassko.cz tisková mluvčí Zlínského kraje Adéla Kousalová.
Zlínský kraj v novém řešení dopravní obsluhy kraje upřednostnil posílení spojení zejména v relacích s vysokým přepravním potenciálem a jako například ze Zlína či Uherského Hradiště do Brna, či posílení spojení mezi významnými sídly Zlínského kraje s cílem oslovit část dojíždějících, kteří na těchto cestách dnes využívají individuální automobilové dopravy.
„Zároveň je cílem optimalizace JŘ zajištění kvalitní obsluhy menších regionálních center (i menších obcí ) do spádových dojížďkových center, a proto bude například zlepšeno spojení se Vsetínem zavedením přímé vlakové linky Bylnice – Vsetín – Valašské Meziříčí – Rožnov p. R v intervalu 60 min ve špičce pracovního dne. Přímé vlakové spojení Bylnice a Brna bude ve dny vysoké poptávky (tj. v pátek z Brna, v neděli do Brna) zachováno, jinak bude na základě mezikrajské dohody linka spěšného vlaku vedena v relaci Brno – Uherské Hradiště – Staré Město u UH ve 2hodinovém taktu,“ doplnila Adéla Kousalová.
Přímý a denně jedoucí vlakový spoj z Bylnice do Brna již jezdí minimálně sto let a autobusová linka Valašské Klobouky – Brno slouží občanům minimálně půlstoletí. „Bohužel mi zcela chyběly důkladné konzultace mezi krajem a obcemi, pro naše občany je to velký zásah do kvality života,“ doplnila starostka Eliška Olšáková z Valašských Klobouk.
Na valné hromadě bylo dohodnuto, že obce Zlínskému kraji předloží své připomínky k projednání, že se zlepší informovanost starostů a že možnost zachování dálkových spojů bude prověřena.
-red-