Platí omezení pro chodce i motoristy v okolí vsetínské nemocnice a polikliniky
Zatímco cestující mohou na Vsetíně již několik týdnů užívat služeb nového vlakového nádraží, v jeho okolí pokračuje čilý stavební ruch. Od pondělí 4. listopadu si postup stavebních prací v přednádraží vynutí další omezení, které se dotkne chodců i motoristů.
Z důvodu budování přepadové dešťové kanalizace a následně okružní křižovatky u polikliniky bude od uvedeného data trvale uzavřen prostor bývalé zbrojovácké železniční vlečky mezi areálem Vsetínské nemocnice a poliklinikou (č. 1 na fotu níže), který nyní využívají motoristé k odstavení vozidel.
Dočasně pak bude uzavřen chodník vedoucí mezi někdejší vlečkou a areálem nemocnice (č. 2), jakož i bývalý železniční most přes Vsetínskou Bečvu (č. 3). Z Ohrady či Luhu se do centra a také v opačném směru dostanou chodci po obchozí trase vedoucí přes silniční most u Kostka školy (č. 4).
Toto omezení pro chodce potrvá zhruba tři až čtyři týdny. Poté dojde k otevření bývalého železničního mostu, z nějž se chodci dostanou do centra města po nové obchozí trase vedoucí po provizorním chodníku zřízeném na levém břehu Vsetínské Bečvy (č. 5). Bezpečný průchod mezi poliklinikou a nemocnicí bude obnoven až po dokončení okružní křižovatky a nových chodníků, což se předpokládá v závěru příštího roku.
V zanádraží se staví téměř 250 bytů
V zanádraží buduje soukromý investor obytný soubor, který nabídne nebytové prostory a také téměř 250 bytů. Město Vsetín tam současně finišuje s výstavbou páteřní dopravní infrastruktury. „Hotové jsou nové mosty přes mlýnský náhon Na Lapači a U Křivačkárny, po nichž povedou přístupové komunikace do zanádraží z Rokytnice a Rybníků. V současnosti pracujeme na silničním propojení z Lapače. Dále se dokončuje komunikace podél železniční trati a záchytné parkoviště u výstupu z pochodu, který zanádraží propojuje s nástupišti železniční stanice a dopravním terminálem. Tento výstup je ale ještě uzavřen. Důvodem je právě neukončená stavební činnost v zanádraží. Občané by tak z podchodu vycházeli do staveniště. Pokud půjde vše podle plánu, do konce letošního roku by mohly být městské stavební práce v zanádraží hotovy a na začátku roku příštího bychom chtěli komunikace zprovoznit a dosud uzavřený výstup z podchodu otevřít,“ konstatoval starosta Jiří Čunek (KDU-ČSL) s tím, že městem financovaná stavební činnost v zanádraží běží výrazně rychleji, než se předpokládalo. „Podle původních předpokladů jsme tam měli končit až v půli roku 2025. Jsme tedy až o půl roku v předstihu,“ pochvaluje si starosta.
Prednádražní prostor
Pokud se týká přednádražního prostoru, tam město aktuálně buduje kanalizace a provádí přeložky kabelových inženýrských sítí. Pracuje se také na narovnání komunikace Nádražní ulice. „Za tímto účelem jsme zrušili jeden pás nástupišť současného autobusového nádraží, který narovnané Nádražní ulici musel ustoupit. Začala také výstavba okružní křižovatky před poliklinikou, přístupové komunikace do parkovacího domu a nového autobusového nádraží. Jedna jeho část vyroste mezi dopravním terminálem a nástupišti železniční stanice, což umožní cestujícím rychlý přestup mezi autobusy a vlaky. Druhá část nového autobusového nádraží bude situována v navazujícím prostoru mezi parkovacím domem a železnicí,“ přiblížil starosta, podle jehož dalších slov se radní zabývají možnostmi budoucího využití prostoru současného autobusového nádraží, které bude po vybudování toho nového zrušeno. Z toho důvodu zadali zpracování urbanisticko-architektonické studie.
Stavební činnost v přednádraží by měla podle starosty pokračovat nejen v příštím roce, ale částečně i v roce 2026. „Příští rok očekáváme zprovoznění Nádražní ulice včetně okružní křižovatky a příjezdu do parkovacího domu tak, aby mohl sloužit motoristům. To výrazně zlepší dopravní situaci v centru města,“ sdělil starosta Čunek, který současně reagoval na dotazy některých občanů, jež zajímá, proč město stavební činnost v přednádraží nerealizovalo souběžně s přestavbou vlakového nádraží. „Souběh takto rozsáhlých investičních akcí by byl velmi komplikovaný a technologicky prakticky nemožný. Staveniště by se rozprostřelo na velké území, na němž by docházelo ke kolizím při práci zhotovitelů jednotlivých staveb a stěží by se v tomto prostoru dal zajistit bezpečný pohyb cestujících využívajících veřejnou dopravu. Výrazně větší negativní dopad by to mělo i na celkovou organizaci dopravy ve městě,“ prohlásil starosta Čunek.
Problém při nastupování cestujících do vlaků a vystupování z nich
Na sociálních sítích se v souvislosti s vlakovým nádražím v poslední době hodně diskutuje také o problémech při nastupování cestujících do vlaků a vystupování z nich. Terčem kritiky jsou velké mezery mezi hranou nástupišť a podlahou některých vlakových souprav. S žádostí o vyjádření k tomuto odbornému problému jsme se obrátili na investora přestavby vlakového nádraží – Správu železnic. Podle jejího mluvčího Dušana Gavendy není problém způsobem nesprávně provedenou výstavbou nástupišť. „V rámci investic Správy železnic se staví bezbariérová nástupiště se standardizovanými rozměry a výškou nástupní hrany 550 mm nad kolejí, aby napříč železniční sítí umožňovala snadný nástup do moderních nízkopodlažních vlaků nejen cestujícím s omezenou pohyblivostí, ale i těm s kočárky a podobně. Skutečná míra pohodlí při nastupování do konkrétního spoje ale také závisí na typu a konstrukci vlaků, které dopravci na dané trati aktuálně nasazují do provozu,“ vysvětlil Gavenda.
-tz-