Pedagogové se inspirovali metodami, jak vést výuku venku
Realizační tým projektu Místní akční plán ORP Valašské Klobouky II (MAP), který je zaměřený na rozvoj kvalitního inkluzivního vzdělávání v mateřských a základních školách na území ORP Valašské Klobouky, uspořádal pro pedagogické pracovníky mateřských a základních škol seminář věnující se formám environmentální výchovy a polytechnického vzdělávání. Toto téma se dostává stále více do popředí a učitelé o něj mají velký zájem. Seminář se uskutečnil 15. září pro pedagogy mateřských škol a 16. září pro pedagogy základních škol. Oba semináře vedla organizace LÍSKA, která poskytuje výukové programy, metodickou pomoc a poradenství a další aktivity v rámci podpory a rozvoje environmentální výchovy. Lektorkami byly Mgr. Iva Koutná, která je projektovou manažerkou v organizaci Líska, z. s., a Mgr. Lenka Pavelčíková, která vede Přírodovědné centrum TRNKA při Domě dětí a mládeže Uherské Hradiště. Semináře se vedly ve venkovním prostředí Domu dětí a mládeže ve Valašských Kloboukách.
Celý program seminářů byl rozdělen do několika okruhů. Začátek patřil zamyšlení nad tím, proč s dětmi a žáky do přírody, jak je motivovat, jaké jsou přínosy pobytu venku a proč podporovat výuku ve venkovním prostředí. Průvodkyní semináře pro mateřské školy byla panenka POLY, která pedagogy provedla tématy voda, země, vzduch, slunce, materiály, řemesla a zahrada.
„Pedagogům jsme také rozdali metodiku Jak učit POLY, kde je vše uceleně napsáno. Pedagogové základních škol navázali na témata metodiky Učíme se venku, které jsme předali do všech základních škol na našem území. Lektorky si pro účastníky kurzu připravily praktické aktivity, ukázky metodických listů, návodů a pomůcek na podporu forem a metod výuky k rozvoji environmentálního a polytechnického vzdělávání. Dále se věnovaly jednotlivým pedagogickým postupům a jejich začleněním do vzdělávacího programu. Velký důraz kladly na podstatu aktivního učení spočívajícího v posílení smyslového a rozumového vnímání přírody, čímž se rozvíjí jejich badatelské činnosti a také podpora ochrany životního prostředí,“ uvedla Jaroslava Káňová, manažerka MAP.
Učitelé si vyzkoušeli množství aktivit, prostřednictvím kterých mohou děti a žáky vyučovat venku a vyvíjet je. Osvojili si množství praktických činností a námětů pro výuku venku, zaměřili se na pozorování přírodních jevů, ochranu životního prostředí. Také si každý pedagog vyrobil několik pomůcek pro výuku dětí a žáků venku, které podporují rukodělné činnosti a experimentování.
Všem účastníkům bylo na závěr předáno množství metodických materiálů, pomůcek, publikací a námětů pro vzdělávání. Semináře byly velmi poučné a zdůraznily podstatu pedagoga jako průvodce dítěte na jeho cestě za poznáním, objevováním a celkovým rozvojem. Vzdělávací program byl ze strany pedagogů hodnocen jako velmi přínosný, inspirativní množstvím praktických tipů, jak aktivně pracovat s dary přírody a jak standardní edukační prostředí proměnit v originální.
-tz-