Patnáctiletý Ondřej z Valašských Příkaz vytvořil průvodce za nevšedními výlety
Hledáte místa k výletu, která kromě krásné přírody nabízejí i něco navíc? V hlavě tehdy ještě čtrnáctiletého kluka z Valašských Příkaz se zrodila zajímavá myšlenka. Založil web, jehož hlavním obsahem jsou tipy, kam vyrazit za nevšední architekturou a na místa málo probádaná. Projekt nazval Rare Places, tedy v překladu Vzácná Místa.
Začalo to, kde jinde než na Valašsku. V kopcích nad Valašskými Příkazy vyrostla před pár lety pozorovatelna Durch a právě tato stavba od známého českého architekta Zdeňka Fránka zřejmě v Ondrovi Filgasovi probudila zájem o nevšední architekturu. I když sám o sobě říká, že není architektonický nadšenec, ale spíše nadšenec do objevování krásných míst, právě spojení přírodních a lidských výtvorů je originální a zájemcům o netradiční výlet předkládá Rare Places několik desítek tipů na taková místa.
Jak to celé vzniklo a co plánuje stále ještě žák ZŠ Horní Lideč do budoucna? To si můžete přečíst v krátkém rozhovoru.
Jaké byly tvé zájmy a koníčky v dětství?
Vždycky jsem rád dělal něco vlastního, a pak to publikoval mezi lidi. Rozhodně se nepovažuji za člověka, který je ve škole pilný jako včelka a každý test napíše za jedna, ale spíš jsem se vždy věnoval svým koníčkům po škole. Ovšem, když tak vzpomínám s rozestupem, tak mi na základce dala nejvíce třetí a pátá třída. Ve třetí třídě jsem se začal nějak o tento online svět více zajímat – společně s kamarády jsme nahrávali různá videa. Tehdy jsem si mohl vůbec vyzkoušet dělat nějakou základní grafiku, střih nebo zveřejňování věcí “do světa”. Samozřejmě to bylo hodně špatné, ale beru to jako dobrou zkušenost. A v páté třídě jsme tehdy měli takovou učitelku, u které jsem měl fakt pocit, že jí nebylo úplně lhostejné, co si kromě učebního plánu do života vezmeme. Snažila se z každého z nás, kdo se alespoň nějak zapojil, něco “vymáčknout”. Například jsem se v tom ročníku naučil nějaké základy v kódování webových stránek a trochu programování (jestli se tomu tedy tak dá vůbec říkat… 😀).
Každého by určitě zajímalo, kde se v 15-ti letém klukovi vzal takový zájem o architekturu?
Nejsem architektonický nadšenec, ale spíše nadšenec do objevování krásných míst, které Česko (a Slovensko) skrývá a později je třeba navštívit. Za takový zlomový okamžik, kdy jsem se o tento subjekt začal nějak zabývat, jistě beru pozorovatelnu Durch, která stojí na kopci v místě naší obce. Ještě před Rare Places jsme se společně s kamarádem Šimonem Švirákem věnovali projektu, kde jsme začali taková místa v okolí objíždět.
Jak vznikl nápad na web Rare Places? Nic podobného asi v Česku neexistuje.
Při vzniku jsme nějakého přímého konkurenta neměli. Byly tady všeobecné architektonické portály a stránky, kde se často nacházela všední místa, která už nejsou tak sexy. Předtím jsem hodně vzhlížel nad portálem Amazing Places, který se věnuje místům, kde můžete přespat noc. Chyběl mi tady nějaký jednoduchý online průvodce, který by se věnoval místům, která jsou založená na architektuře a jsou málo probádaná. Později mi pomohl Kuba Janošík s vizuální složkou a nějakým dalším směrováním projektu.
Jaká musí stavba být, aby Tě zaujala a následně se dostala na Tvůj web?
Na webu jsou různá místa, která se ve všemožném liší, ale jedno mají společné. Architekturu, design a charisma. Dalším důležitým bodem je, aby stavba byla přístupná veřejnosti. Různým větším projektům věnujeme prostor v naší rubrice BLOG, v níž se dají najít neobyčejné zastávky, výlet za architekturou spojenou s dobrým vínem a podobně.
Navštívil jsi všechny objekty, které máš uvedeny na svém webu?
Zatím jen virtuálně. Ale těším se na dobu, kdy se společně s partou sebereme a všechna místa postupně prozkoumáme.
Kam se hlásíš na střední školu?
Těším se na střední školu u pana Kostky ve Vsetíně… obor ekonomika a podnikání.
Co bys chtěl dělat v dospělosti?
Samozřejmě, mám nějaké mlhavé představy. Vždy mě lákalo řídit nějaký podnik nebo projekty, a také se pár let zajímám o investice. Pevně věřím, že i za několik let bych mohl dělat to, co dělám teď a v tom se zdokonalovat… i když dokonalost neexistuje a člověka daleko více naučí praxe než teorie, která je sice také velice podstatná a nerad ji podceňuji. Ale tak, jak mi ji podává ZŠ v Horní Lidči mě zkrátka moc nebaví. Myslím si, že by školy měly učit v poměru 50/50 (teorie + praxe).
Ondrovi děkujeme za rozhovor, přejeme úspěšné studium a doufáme že se nabídka, kam vyrazit na zajímavý výlet bude i nadále rozšiřovat.
-red-