Close
reklama
Jižní Valašsko a Vsetínsko

PARTNEŘI WEBU

PRÁVNÍ PORADNA

REKLAMA

TOP LIST OD 1.1.2007

Operátorka záchranářů vedla po telefonu resuscitaci dvouletého dítěte

date_range 26.Úno, 2025 featured_play_list Aktuality
arrow_drop_up Ilustrační foto

Dvanáctihodinová směna u stolu se sluchátky na uších a vyřízení desítek hovorů, kdy nikdy předem nevíte kdo, s čím a v jakém psychickém rozpoložení se ozve na druhém konci „drátu“. Operátorky a operátoři zdravotnického operačního střediska jsou oproti výjezdovým skupinám záchranářů tak trochu neviditelní. A přitom jsou to právě oni, kdo jsou na místě události jako první (i když jen přes telefon), kdo musí uklidnit volajícího a vytěžit z něj co nejvíc relevantních informací. Právě na jejich základě poté rozhodují, jakou posádku na místo poslat. Jsou to také oni, kdo volajícího nenechají na holičkách a krok po kroku ho provedou laickou první pomocí, pokud to situace vyžaduje. Hovory tak mohou trvat pár minut, ale i mnohem déle.

 

Resuscitace seniorky a dvouletého dítěte

 

Velmi náročnou službu měla nedávno jedna z operátorek Zdravotnické záchranné služby Zlínského kraje, kdy krátce po sobě vedla po telefonu hned dvě resuscitace. „V prvním případě šlo o seniorku, kterou rodinní příslušníci našli doma ležet bez známek života. Ona sama tak musela uklidnit rodinu, zjistit, co nejvíc informací, promítnout si v hlavě, jak to asi na místě vypadá, navést rozrušené volající k laické první pomoci, být s nimi na telefonu až do chvíle příjezdu záchranářů. Už takový telefonát značně psychicky vyčerpá. To ovšem netušila, že o pár minut později přijme další náročný hovor. Tentokrát šlo o víc než dvacetiminutový telefonát, kdy vyděšené rodiče nakonec musela navést i k laické resuscitaci jejich dvouletého dítěte,“ popsala Gabriela Netopilová Sluštíková, tisková mluvčí Zdravotnické záchranné služby Zlínského kraje.

 

V obou případech šlo o oblasti, které byly s ohledem na dojezdové časy záchranářských týmů velmi odlehlé. V obou případech byli podle záchranářů volající skvělí a přesně dělali to, co jim operátorka řekla. A to bylo to nejdůležitější. Seniorku se bohužel zachránit nepodařilo, dvouleté dítě ano.

 

Záchranáři připomínají:

* Operátoři a operátorky zdravotnického operačního střediska vás, pokud potřebujete pomoc, nikdy nenechají na holičkách. Ne každý váš telefonát ale musí skončit výjezdem záchranářských týmů!

* Přijímat výzvu na lince 155 může pouze zdravotnický záchranář nebo proškolená zdravotní sestra.

* Záchranářský tým za vámi může vyjet bez toho, aniž by operátorka přerušila s vámi hovor.

* Odpovídejte vždy věcně a jasně, snažte se uklidnit, bedlivě naslouchejte jejich pokynům a doporučením.

* Pamatujte, že veškeré zjišťované informace jsou důležité, i když se vám v danou chvíli mohou zdát nepodstatné.

 

-tz-

[wpdevart_facebook_comment order_type="social" title_text="Komentáře" title_text_color="#000000" title_text_font_size="15" title_text_font_famely="Arial" title_text_position="left" width="100%" bg_color="#d4d4d4" animation_effect="random" count_of_comments="7" ]

TIPY NA AKCE

Z PRVNÍ RUKY

INZERCE, NABÍDKY

TOP REKLAMA