Obě posádky týmu Orsák Rallysport na bedně
Prestižní domácí Barumka byla jedinou letošní soutěží, kde spolu startovaly oba vozy Mitsubishi Lancer Evo 9 týmu Orsák Rallysport. Orsák s Kostkou dojeli navzdory sobotním problémům s diferenciálem druzí v rámci ERC Production Cupu a převzali vedení v evropském šampionátu. Na stupně vítězů dosáhla i bronzová dvojice Kořístka – Drozd, která navíc získala stříbro ve třídě 3 a probojovala se také do první desítky absolutního pořadí.
Tým Orsák Rallysport na Barum Czech Rally Zlín (foto archiv týmu) |
Jaroslav Orsák se před startem netajil, že domácí Barum Czech Rally Zlín je pro něj klíčovou soutěží roku. Po úspěchu v Rumunsku chtěl využít výhodu domácího prostředí k boji o pozici lídra evropského šampionátu. Po vítězství na páteční městské vložce vyrazila posádka Jaroslav Orsák – Lukáš Kostka do sobotní etapy, ale hned na úvodní ranní vložce v Biskupicích se po 2 km jízdy roztrhl zadní diferenciál.
„Když jsem ve vracáku na letišti slyšel tu ránu, okamžitě mě napadlo, že to znamená konec závodu. Pokusili jsme se dokončit erzetu a celou dobu jsem přemýšlel, jestli máme odstoupit nebo se pokusit pokračovat. Považuji za zázrak, že jsme se silně poškozeným převodovým ústrojím absolvovali oba náročné a dlouhé úseky Troják i Semetín a dojeli až do servisu. Fungoval pouze na přední náhon, navíc prokluzoval mezinápravový diferenciál a lancer měl naprosto nevyzpytatelné jízdní vlastnosti. Je neuvěřitelné, že auto dojelo. Zadní diferák byl bez oleje, ale vydržela to ložiska i ozubené soukolí," kroutil nevěřícně hlavou valašský jezdec.
„Mechanici vyměnili během 30minutové servisní přestávky s dostatečnou časovou rezervou zadní i přední diferenciál a hydraulické čerpadlo, které naštěstí stále udržovalo tlak v transmisích. Problém nás dost zaskočil, protože diferenciál byl nový. Po opravě jsme chtěli bojovat aspoň o druhou příčku, ale časy nebyly takové, jak jsem si představoval, protože jsme byli zklamaní a chyběla nám motivace," přiznal Jarda. Přesto se posádka Orsák – Kostka probojovala ze 7. místa po RZ2 až na třetí pozici v sobotní etapě.
V neděli Orsák pokračoval v útoku, protože na Bonnefise ztrácel jen 20 sekund a byla reálná šance ho porazit. „To se nám podařilo, navíc nám pomohl Robert Kořistka, který předvedl vynikající výkon. Našeho francouzského soupeře také předstihl, udržel ho za zády a sebral mu důležité body. V závěru nás mocně stahoval Pavel Valoušek s Fordem Fiesta R5. Před poslední vložkou jsme měli pouze 7sekundový náskok. Počítali jsme, že nás přeskočí, ale nechtěli jsme se vzdát jen tak, i když se jelo na domácím hřišti Pavla nedaleko Otrokovic. Šlo nám především o evropské body, ale dali jsme do souboje všechno a podařilo se nám těsně udržet 7. příčku v celkovém pořadí. Jezdíme přece na rally, abychom závodili a nejen sbírali body!"
Posádka Orsák – Kostka dojela druhá (foto archiv týmu) |
„Barumka se nám povedla výborně, naši partneři viděli obě naše auta za sebou na stupních vítězů. I když jsme skončili druzí, je to pro nás velký úspěch. Musím uznat, že Mirek Jakeš jel celou soutěž perfektně. Stále držel vysoké tempo," složil Orsák kompliment výkonu vítěze produkční kategorie.
Dalším startem posádky Orsák – Kostka je šotolinový Rajd Polski, na který tým Orsák Rallysport vyráží už tuto neděli. Pro tým nastává další hektické období, protože musí vůz přestavět na nezpevněný povrch.
Stav ERC Production Cupu po Barum rally:
1. Orsák 117 bodů, 2. Aigner 99, 3. Bonnefis 95, 4. M. Tempestini 48, 5. Arai 42
Veškeré aktuální týmové dění můžete sledovat na facebooku týmu Orsák Rallysport, kde se budou pravidelně objevovat i čerstvé fotografie ze zákulisí, přípravy a vlastních soutěží.
http://www.facebook.com/jarekorsakrally
Zdeněk Weiser