Nové povinnosti pro podnikatele
Nedávná novela zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, zavedla nové povinnosti pro všechny podnikatele – společnosti i živnostníky, kteří přicházejí do kontaktu se spotřebiteli v rámci buď prodeje zboží anebo poskytování služeb, a to tedy nejen pro ty, kteří provozují e-shopy, ale i pro všechny ostatní podnikatele.
Novela zavedla mj. alternativní mimosoudní řešení sporů mezi spotřebitelem a podnikatelem, a to obecně u České obchodní inspekce (ČOI). Krom toho v některých speciálních případech je dána obdobná pravomoc Českého telekomunikačního úřadu pro oblast telekomunikací a pošty, Energetického regulačního úřadu pro oblast energetiky a finančního arbitra pro finanční trh včetně sporů s bankami a sporů ze spotřebitelských úvěrů.
Spotřebitel se tak může nově v případě sporu s podnikatelem obrátit mimo soudu také na ČOI, např. klasicky ve sporech o uznání reklamace vad koupeného zboží (v obchodě či e-shopu) či poskytnuté služby. Dříve ČOI mohla prověřit např. jen, zda podnikatel vyřídil reklamaci formálním postupem v souladu se zákonem, ale nikoliv již správnost rozhodnutí (např. věcnost zamítnutí). Situace se tak nyní výrazně mění.
|
Všech podnikatelů se tak dotýká nová zákonná informační povinnost vůči spotřebiteli ohledně tohoto mimosoudního řešení sporů a o subjektu k tomu oprávněnému – ČOI, a to krom ostatních informačních povinností dle občanského zákoníku. Tato informace musí být poskytnuta jasným, srozumitelným a snadno dostupným způsobem a musí zahrnovat i internetovou adresu ČOI. Pokud podnikatel (společnost i živnostník) provozuje internetové stránky, musí tyto informace uvést i na nich. Stejně tak i v obchodních podmínkách, pokud je má k dispozici. Provozuje-li e-shop, musí uvést navíc i elektronický odkaz na evropskou platformu pro řešení sporů on-line. Dojde-li pak ke sporu se spotřebitelem (např. zamítnutí reklamace), musí mu tyto informace podnikatel poskytnout znovu, adresně a v listinné podobě či na trvalém nosiči dat.
Všichni podnikatelé si tak musí upravit nejen své webové stránky, ale i veškerou svoji smluvní dokumentaci (objednávky, smlouvy atp.), obchodní podmínky atp., aby tuto zákonnou povinnost vůči spotřebiteli splnili. Při nesplnění této povinnosti hrozí pokuta až do výše 1 mil. Kč. Povinnost platí od 1.2.2016, u obchodních podmínek od 1.5.2016. Netýká se jen těch podnikatelů, kteří 100% všech svých obchodů a služeb realizují výlučně opět jen s podnikateli. Pokud podnikatel při své činnosti nepoužívá písemné smlouvy, lze uvažovat o splnění této povinnosti kupř. vyvěšením odpovídajícího poučení v provozovně – povinnost se ho dotýká totiž stejně.
Pokud jde o řízení před ČOI, musí k němu spotřebitel podat podnět. Podnikatel pak má povinnost se tohoto řízení účastnit a poskytovat ČOI součinnost. Cílem je uzavřít věc dohodou mezi podnikatelem a spotřebitelem ohledně způsobu řešení sporu mezi nimi, v tomto případě není pravomocí ČOI vydat autoritativní rozhodnutí. Spotřebiteli přitom nic nebrání svou záležitost řešit kdykoliv i soudní cestou. Na druhé straně podnikatel není oprávněn se takto na ČOI, na rozdíl od spotřebitele, obrátit.
Možnosti obrany spotřebitelů především u reklamace jsou blíže popsány ve shodně nazvaném článku na webu http://www.advokat-zlinsko.cz/ .
JUDr. Petr Hradil