Náklady na zimní údržbu jsou zatím průměrné
Ředitelství silnic Zlínského kraje má k dispozici první srovnání nynější zimní sezony s minulými lety. Náklady na zimní údržbu krajských silnic (II. a III. třídy) dosáhly za období od října do prosince 2014 částky 24,673 milionu korun. Jsou to obdobné náklady za toto počáteční zimní období jako na konci roků 2013, 2012 i 2011.
„Letošní zima měla velmi pomalý nástup. V listopadu i v první polovině prosince bylo nezvykle teplo, takže silničáři ani příliš nemuseli vyjíždět, zejména v nižších polohách. Větší výkony sypačů a ostatní zimní techniky si vyžádaly první tři prosincové dny, kdy zasáhla téměř celé území Zlínského kraje ledovka, a pak v období od 26. prosince," uvedl provozně-technický náměstek ŘSZK Ing. Radek Berecka. To pokračovalo i v prvních lednových dnech. Zatím nebyla v kraji zaznamenána žádná rozsáhlá kalamitní situace.
ilustrační foto redakce |
Za období od října do konce prosince 2014 silničáři pluhovali 22 343 kilometrů komunikací a posypali 34 701 kilometrů. Spotřebovali 1 706 tun soli a 3 141 tun inertních posypových materiálů. O rok dříve to bylo 15 545 kilometrů pluhování, 32 955 kilometrů posypu, 1 229 tun soli a 3 239 tun inertu. Náklady za tyto úkony byly v roce 2013 vyčísleny na 23,993 milionu korun, v roce 2014 na 24,673 milionu.
Zimní údržbu krajských silnic zajišťují čtyři okresní Správy a údržby silnic, což jsou obchodní společnosti (s. r. o.) zřizované Zlínským kraje. Financování zimní údržby (proplácení vykázaných výkonů) má na starosti pro celý kraj příspěvková organizace ŘSZK, která pro tento účel dostává prostředky z rozpočtu Zlínského kraje.
Z hlediska financování zimní údržby silnic za účetní období kalendářního roku (od 1. 1. do 31. 12.) může být zajímavé i srovnání několika posledních let.
Náklady na zimní údržbu krajských silnic za kalendářní roky
Kalendářní rok |
Náklady |
Pluhování |
Posyp |
Spotřeba sůl |
Spotřeba inert |
|
tis. Kč |
km |
km |
t |
t |
||
2011 |
79 375 |
126 425 |
148 865 |
2 750 |
13 728 |
|
2012 |
92 003 |
186 164 |
166 278 |
4 625 |
20 301 |
|
2013 |
141 930 |
345 980 |
287 291 |
8 835 |
32 556 |
|
2014 |
49 253 |
33 581 |
74 674 |
2 971 |
7 076 |
-tz-