Most z první republiky půjde k zemi. Silnice do Študlova se narovná
Stávající nadjezd přes železniční trať u vlakové zastávky Valašské Příkazy slouží jako hlavní příjezdová silnice do obce Študlov již od roku 1928, kdy se zprovoznila tzv. Masarykova dráha spojující Horní Lideč, Valašské Klobouky a Brumov-Bylnici. Starý most tvořený dvěma železobetonovými oblouky s horní mostovkou bude z důvodu špatného technického stavu zbourán a silničáři o kousek dál postaví nový. Délka nového mostu bude necelých 75 metrů. Součástí stavby je rovněž přeložka 360 metrů dlouhého úseku silnice, která vede do Študlova. Stavba má trvat až do roku 2023 a bude stát 130 milionů korun.
Přínos výstavby nového mostu je především v bezpečnosti a přehlednosti provozu. „Komunikace se napřímí, namísto původního zakřiveného tvaru. Navržené řešení poskytne plynulou a bezpečnou jízdu. Ačkoliv se stavba nachází mimo zabydlenou část obce, je také důležité, aby jednotlivým vlastníkům byl zachován přístup na pozemky,“ uvedla Oldřiška Vaňková, starostka Valašských Příkaz na jejichž katastru se stavba nachází.
Aktuální stav. Foto: redakce
Vozovka na novém mostě ev. č. 05746-2 bude široká 6,5 metru. Spodní stavba bude z masivních monolitických opěr se zavěšenými křídly, podpěry budou tvořeny pilíři na společném betonovém základě. Založení je hlubinné na vrtaných pilotách o průměru 900 milimetrů.
Součástí stavby budou také přeložky inženýrských sítí, vedení nízkého napětí, veřejného osvětlení, sdělovacího vedení, vegetační úpravy, rekultivace, nové svislé dopravní značení a zabezpečovací zařízení. Bude rovněž vybudováno nové připojení k železniční zastávce o délce 90 metrů a šířce 5 metrů s asfaltovou vozovkou, propojení stávajících účelových komunikací vedených pod mostním objektem, nové připojení účelových komunikací (polní cesty) a nové připojení fotovoltaické elektrárny.
Nákres umístění nového mostu a přilehlých komunikací. Obrázky: ŘSZK a redakce, mapový podklad mapy.cz
Uzavírky a dopravní omezení
Předpokládá se, že stavební práce budou zahájeny mimo současnou vozovku začátkem září 2021 a neomezí silniční provoz, protože budou probíhat mimo stávající silniční těleso. Stavba bude pokračovat se zimním přerušením ještě v letech 2022 a 2023. Po dobu výstavby bude provoz v maximální míře veden ve stávající trase silnice III/05746. Během realizace části přeložky silnice III/05746 bude provoz po dobu nezbytně nutnou veden po objízdné trase po silnici I/57 přes Horní Lideč, dále po silnici I/49 do obce Střelná a poté po účelové komunikaci do obce Študlov.
Demolice mostu bude prováděna za uzavřeného provozu na železniční trati č. 283 Horní Lideč – Bylnice. Z důvodu ochrany konstrukce koleje pod demolovaným mostem bude zřízeno přesypání koleje vhodným zásypem o tl. min 0,5 m. Provoz na trati bude vyloučen po nezbytnou dobu.
-red-