Letošní zima bude jednou z nejdražších
Vyhodnocení výkonů silničářů za měsíc únor 2013 naznačuje, že náklady na zimní údržbu silnic budou za tuto zimu mimořádně vysoké. Počasí v únoru vyžadovalo velkou aktivitu při zmírňování následků povětrnostních vlivů na silnicích. Na silnicích II. a III. třídy ve Zlínském kraji přišlo na 46 milionů korun.
Přesná čísla zimní údržby krajských silnic za měsíc únor 2013 jsou následující. Spotřeba soli: 2 991 tun. Spotřeba inertních posypových materiálů: 10 073 tun. Náklady: 46,025 milionu korun.
V únoru 2012 byla zimní údržba krajských silnic výrazně levnější. Spotřebovalo se 1 604 tun soli, 6 638 tun inertního posypu. Náklady činily 28,809 milionu korun.
„S vysokými náklady na zimní údržbu jsou vždy spojeny také rozsáhlejší škody na povrchu silnic. Vzniká více výtluků, takže i jarní lokální vysprávky vozovek budou nákladnější," uvedl ředitel Ředitelství silnic Ing. Bronislav Malý.
Pro ŘSZK to představuje vážný ekonomický problém. Už nyní na konci února překračovala cena zimní údržby krajských silnic celkové náklady zimní údržby za celé zimy 2009/2010, 2010/2011 a 2011/2012.
Na celý kalendářní rok 2013 (tedy na měsíce I-III a X-XII) plánovalo ŘSZK na zimní údržbu ze svých provozních prostředků částku 105 milionů korun, což byly průměrné náklady minulých tří let. Nyní však už jen za leden a únor je z této celoroční částky vyčerpáno téměř 94 milionů korun.
„Pokud nemáme omezit naše ostatní (letní) plánované práce na opravách, údržbě a zlepšování stavu krajských silnic a pokud máme mít peníze i na řádnou zimní údržbu v listopadu a prosinci, budeme potřebovat posílení rozpočtu. Jednáme o tom s naším zřizovatelem – Zlínským krajem," řekl ředitel Bronislav Malý.
Graf znázorňuje náklady na zimní údržbu krajských silnic za celé zimy (od října do března) od zimy 2001/2202. Červeně jsou znázorněny náklady na zimu 2012/2013 od října do konce února. (foto archiv RSZK)
-tz-