Letošní únor stál silničáře 48 milionů korun
Po sečtení všech faktur za zimní údržbu silnic II. a III. třídy v únoru 2009 se potvrdil předpoklad, že tento měsíc byl z celé zimy nejnákladnější. Ředitelství silnic Zlínského kraje za únorovou zimní údržbu krajských silnic zaplatí 48,5 milionu korun. Na posyp bylo spotřebováno 3 443 tun soli a 11 321 tun inertních materiálů. Pluhováním bylo ošetřeno téměř 190 tisíc kilometrů silnic.
Oba první dva měsíce letošního roku znamenaly pro silničáře vysoké náklady na zimní údržbu komunikací. Podle meteorologů byl měsíc únor mimořádně bohatý na srážky. To se přímo promítlo do potřeby častějších zásahů při odklízení sněhu a posypu silnic. Srovnání nákladů zimní údržby za únor v posledních třech letech: Náklady na zimní údržbu krajských silnic za leden a únor 2009 dohromady se vyšplhaly už na částku 86,6 milionu korun. Je to víc peněz, než kolik stojí v mírnějších zimách zimní údržba silnic II. a III. třídy za celý rok. Celkové náklady za zimní údržbu silnic II. a III. třídy ve Zlínském kraji v zimním období 2007/2008 (od října do dubna) činily 76,3 milionu korun. Za zimu 2006/2007 to bylo jen 59 milionů korun. Velmi drahá byla údržba komunikací v zimním období 2005/2006, kdy náklady dosáhly 130,3 milionu korun. |
ilustrační foto St.Fuks |
Nejvíce peněz se v únoru utratilo při zimní údržbě v okrese Vsetín (14,9 mil. Kč), nejméně v okrese Uherské Hradiště (9,8 mil. Kč). Počet zásahových dnů (kdy jsou nasazena posypová vozidla) činil letos v únoru v jednotlivých okresech kraje: Kroměřížsko – 23, Uherskohradišťsko – 24, Vsetínsko – 26, Zlínsko – 24.
„Za první dva měsíce se na našich silnicích realizovaly práce za více než 93 milionů korun. Mimo zimní údržbu se pracovalo na odvodnění silnic, ořezání silničního stromoví, opravách značek a svodidel. Zahájeny byly také vysprávky vozovek studenou obalovanou směsí," konstatoval ředitel ŘSZK Ing. Bronislav Malý. V letech 2007 a 2008 stačilo 93 milionů na pokrytí nákladů údržby krajských silnic za téměř celé první pololetí. „Nyní po skončení zimního období je nutné neodkladně zahájit úklid vozovek a sběr posypového materiálu a následně také plošné opravy silnic. Protože stav vozovek je výrazně horší než v předešlých letech a zimní údržba byla nákladnější, budeme jednat s naším zřizovatelem (Zlínský kraj) o posílení provozního příspěvku o 50 milionů korun," dodal Bronislav Malý. Definitivní rozhodnutí o posílení rozpočtu ŘSZK bude záviset na vyhodnocení závěrečného účtu kraje za rok 2008. Krajští zastupitelé by o tom mohli rozhodnout letos v červnu. „V současnosti potřebné práce na údržbě silnic ani plánované investice neomezujeme, ale pokud by nedošlo k posílení rozpočtu, museli bychom své plány redukovat nebo i odložit některé investice ve druhé polovině roku," uzavírá ředitel ŘSZK. |
ŘSZK |