Jarek Orsák: Do třetice všeho dobrého
Posádka Jaroslav Orsák – David Šmeidler, startující pod hlavičkou slovenského A-Teamu, proměnila ve vítězství i svůj třetí letošní start. Po prvenství ve třídě 3 v Rakousku a České republice byla dvojice nejrychlejší i na úvodní soutěži slovenského šampionátu v Prešově. Orsák s produkčním vozem Mitsubishi Lancer Evo 9 sk. N navíc vybojoval i cenné čtvrté místo v celkové klasifikaci.
Sedmadvacetiletý valašský jezdec vlétl do náročné dvoudenní soutěže jako meteor. Na úvodní 10,5 km dlouhé rychlostní zkoušce Šalgovník zajel druhý nejrychlejší čas za obhájcem slovenského titulu Jožkou Bérešem. V dalším průběhu páteční etapy přišly ke slovu podstatně rychlejší speciály kategorie WRC a S2000, ale Orsák stále figuroval mezi první pětkou. Z tempa ho vyvedly až problémy na obou závěrečných vložkách, které se jely za tmy.
„Začala nám svítit kontrolka dobíjení," vysvětloval příčinu Orsák. „Zkontrolovali jsme pojistky, ale všechny byly v pořádku. Začalo být jasné, že to není planý poplach, ale auto skutečně nedobíjí a bere proud pouze z akumulátoru. Na závěrečnou zkoušku Zlatá Baňa jsme vyjížděli jen se světelnou rampou. V polovině měřeného úseku jsme pokračovali už jen na dvě světla, David dokonce vypnul i lampičku spolujezdce. Museli jsme výrazně zpomalit, protože viditelnost byla minimální. Naštěstí jsme dojeli do cíle a v nočním servisu mechanici vyměnili alternátor. Takovou závadu jsme ještě nezažili. Alternátor byl přitom téměř nový, montovali jsme ho do auta před letošní sezonou," kroutil nevěřícně hlavou jezdec.
Do sobotní etapy nastupovala posádka se startovním číslem 8 na vedoucí příčce třídy N a „bramborové" pozici v rámci absolutní klasifikace. Na pořadu dne byly čtyři „erzety", ovšem první z nich byly odvolána, protože pořadatelé nestačili rozmístit retardéry. Dopoledne se schylovalo k dešti a během servisní přestávky vypukla pravá pneumatiková loterie. Orsák vsadil na déšť, ale pro předposlední úsek to nebyla optimální volba. Trať byla většinou suchá, posádka ztratila několik cenných sekund a v pořadí klesla o jednu příčku za Igora Drotára se Škodou Fabia WRC.
Finálovou vložku naopak absolvovaly startující posádky v silném dešti a „mokré" gumy přišly vhod. „Závěrečná vložka byla velmi záludná. Na 17 kilometrech se střídá několik druhů asfaltu a každá zatáčka má jinou přilnavost. Platí to zejména na mokru, kdy to klouže pokaždé jinak. S výsledkem jsme maximálně spokojeni. Až na problémy s alternátorem auto opět fungovalo bezchybně. Jsem rád, že jsme nezklamali důvěru A-Teamu, díky kterému můžeme na Slovensku startovat. Absolvovali jsme spolu už loňskou sezonu a letos bychom se chtěli odměnit titulem ve třídě 3 produkčních vozů. Prešovské vítězství je prvním krokem k našemu cíli."
Tento týden se už posádka Orsák – Šmeidler plně soustředí na další významnou soutěž. Mechanici mají jen pár dnů času na důkladnou kontrolu vozu a jeho přípravu před 3. soutěží seriálu MMČR v Klatovech. Rallye Šumava je rovněž součástí evropského poháru centrál, který letos Jaroslav Orsák v rámci české reprezentace absolvuje. Prioritou týmu Orsák Rallysport však jednoznačně zůstává mezinárodního mistrovství ČR, kde posádka vede po dvou vítězstvích průběžnou tabulku třídy 3.
„Na Rallye Šumava startujeme popáté," připomíná Orsák. „Loni, byla soutěž předčasně ukončena, v roce 2010 jsme dojeli celkově šestí. O rok dříve jsme startovali se zapůjčeným Peugeotem 207 S2000, ale vyřadila nás bohužel porucha elektroniky. Úplně poprvé jsme se v Klatovech objevili v roce 2008. Do cíle jsme při premiéře dojeli devátí a podařilo se nám vyhrát závěrečnou rychlostní zkoušku."
ZW