Jako by si tvůrci jízdního řádu nezjistili, kdy se ve firmách začíná pracovat
Materiál nám byl zaslán v podstatě ve chvíli, kdy se kvůli koronaviru omezovaly veškeré spoje a měnily jízdní řády. Článek reaguje na platnou situaci před těmito omezeními a myslíme si, že jeho zveřejnění nemá cenu odkládat na neurčito do doby, kdy se vše vrátí do původních kolejí. Třeba tím napomůžeme, že se to do původních kolejí nevrátí.
Příměstská doprava a MHD Vsetín – část 1.
Historicky celorepublikově Valaši především ve vlakové dopravě státního přepravce dostávali asi to nejstarší, co dráhy vlastnily. Kvalita šla dolů směrem na východ. Novoučké soupravy jezdily v Praze a Středních Čechách a s přibývajícími lety se posunovaly východním směrem.
A tak třeba ještě i dnes nás České dráhy dopravují ve vsetínském okrese tzv. pantografy, elektrickými jednotkami řady 560, které se vyráběly v letech 1966 – 1971. Takže i kdybychom na Valašsku měli ty „nejmladší“ kusy, je jim letos již 49 let. Neblahý vývoj dokazuje, že v době, kdy kolem Prahy jezdily pantografy, na Vsetínsku vládly ještě dlouho parní lokomotivy.
Doufejme tedy, že se krajskému úřadu v následujícím roce podaří překonat všechny nástrahy nedokonalých českých zákonů, které dovolují napadat výběrová řízení takřka kdekomu kdekoliv, a začne fungovat systém provázanosti dopravy, jak byl připraven původně již pro rok 2020.
Občan má dlouholeté, a bohužel, stálé zkušenosti, že když něco rozjíždí stát, zpočátku to nefunguje. Podobně tomu bylo s doslova katastrofickým nástupem nového dopravce na příměstských tratích. Je zbytečné svalovat vinu jen na dopravce – co třeba činili krajští úředníci, kteří měli kvalitu připravenosti dozorovat? No, úředník je v našich zemích od dob císaře pána nepostižitelná osoba, není-liž pravda?
Ne, že by se však nový dopravce, tedy vyjma počátečních měsíců, kdy se mohli cestující směle sázet, přijede-li spoj či nikoliv, nějak výrazně svou nedochvilností odlišoval od svého předchůdce. Zrenovované německé vozy, rovněž staršího data výroby, mají však jedno nesporné plus – lidé v nich spolu můžou kultivovaně komunikovat a slyší se, narozdíl od umakartovo – plechových krabic, kde to občas vypadalo, jako by po sobě vřískali všichni cestující navzájem.
Všechny tyto postupně mizející nedostatky však přebíjí naprosto nesmyslně vytvořený jízdní řád, za který je zodpovědná správa železnic, tedy SŽDC. Dá se logicky předpokládat, že správa vycházela rovněž z připomínek zadavatele, kterým by měl být pro naši oblast Zlínský kraj. Selským rozumem zváženo, vsetínští konšelé by asi měli tvorbu jízdního řádu pro svůj region s krajem konzultovat. Ať už se tak stalo nebo ne, výsledek je pro občany dojíždějící za prací na Vsetín naprosto nepochopitelný. Naopak, působí, jako by si tvůrci vůbec nezjistili, kdy se ve firmách začíná pracovat. Jako by nikdo z nich ani nezkusil použít systém, který vytvořil, včetně přípojů MHD, protože jinak by asi nemohlo vzniknout něco tak nefunkčního. Přestože se kraj respektive okres holedbal úsilím dostat více cestujících ze silnic zpět do vlaků, podařil se mu na Vsetínsku pravý opak.
Například dojezdy vlakových spojů na trase Velké Karlovice – Vsetín jsou nastavené tak, že do práce se včas nemůžou dostat pracující ani na šest hodin ráno, na sedm nebo půl osmé, pokud nepojedou zbytečně brzy. Před šestou hodinou přijíždí na Vsetín spoj v 5:54, před sedmou v 6:48, před půl osmou v 7:21. Na trase Střelná – Hranice na Moravě se úředníkům jako zázrakem podařilo uspět jakž takž u spoje na šestou ranní, příjezd na Vsetín v 5:25. Ale na sedm hodin přijíždí v 6:45 a na půl osmé dokonce až v 7:25. Když připočteme v průměru 3 – 5 minut takřka každodenního zpoždění, stíhá do zaměstnání nanejvýš kuchařka v restauraci Na Špici hned vedle nádraží. Kupodivu ze směru od Valašského Meziříčí je příjezd vlaků na šestou i sedmou hodinu v pořádku. Jestliže byl krajem za nekvalitní služby pokutován dopravce Arriva, kdo a především jak bude potrestán za výše uvedený paskvil v jízdních řádech?
Pro pracující však není důležitý jen příměstský spoj, ale i následná městská hromadná doprava (MHD). Jak u vlakových, tak autobusových příměstských spojů je návaznost MHD na dojezd před i po sedmé hodině ranní doslova žalostná. Například vlak z Velkých Karlovic přijíždí v 6:48 a linka č. 5 ve směru do Jasenic odjíždí v 6:50. Dále – vlak z Karlovic přijíždí v 7:21, autobus v 7:25, vlak od Střelné v 7:25. Zcela nepochopitelně v 7:10 odjíždí směrem do Jasenic linka MHD č. 5, v 7:18 linka MHD č. 1 a v 7:21 linka č. 2. Všechny tři spoje jsou obsazené maximálně z jedné čtvrtiny, linka č. 2 ještě méně. Pro pracující ze zmíněných vlakových spojů jsou následné linky č. 1 a č. 5 v 7:28 totálně přeplněné školáky. Navíc pracující stejně nestihnou příjezd do práce ani na 7:00 ve výše uvedeném případě ani na 7:30 v dalším. Takže současné řešení vlakových i autobusových spojů a návaznosti MHD Vsetín zapůsobilo přesně opačně, než byl politický záměr – nuceně vyhnalo cestující zpět na silnice do osobních vozů! A to samozřejmě mluvíme o psaných časech, nikoliv o skutečnosti, že jak vlaky, tak příměstské autobusy mají takřka denně zpoždění cca 3 minuty v dopravní situaci, která je ve vsetínských ulicích každé ráno na pokraji kolapsu. Navíc řidičům příměstských autobusových spojů hrozí za tzv. podjetí zastávky, tedy nedodržení doby odjezdu dle jízdního řádu vysoké pokuty, proto jedou raději s několikaminutovým zpožděním. Ale při tak nekvalitně nastavené návaznosti spojů je i těch několik málo minut rozhodujících.
Radomír Dolanský
Pokračování: Příměstská doprava a MHD Vsetín – část 2. již brzy
ANKETA: