Close
reklama
Jižní Valašsko a Vsetínsko

PARTNEŘI WEBU

PRÁVNÍ PORADNA

REKLAMA

TOP LIST OD 1.1.2007

Dálnice D49 – aktuální informace o výstavbě

date_range 05.Úno, 2025 featured_play_list Aktuality
arrow_drop_up Ilustrační obrázek

Myšlenka na dálniční propojení valašského regionu sahá až do období první republiky, kdy se v rámci plánů na rozvoj dopravní infrastruktury uvažovalo o moderních silničních spojích mezi průmyslovými centry. Po druhé světové válce a zejména v 60. a 70. letech byly některé úseky plánované D49 zahrnuty do širší koncepce dálniční sítě tehdejšího Československa, ale nikdy se nedostaly do fáze realizace. Po roce 1989 a po rozpadu federace se znovu objevila potřeba kvalitního spojení Moravy se Slovenskem, což vedlo k obnovení plánů na D49 jako součásti strategické infrastruktury.

 

Plánovaná trasa má odlehčit přetíženým silnicím nižších tříd, zvýšit bezpečnost a podpořit ekonomický rozvoj regionu. Přestože se o její výstavbě hovoří již několik desetiletí, realizace projektu narážela na řadu komplikací, včetně ekologických námitek a administrativních překážek.

 

Jak vypadá aktuální situace? Kdy se řidiči konečně dočkají nové dopravní tepny? Zeptali jsme se za Ředitelství silnic a dálnic Mgr. Lucie Trubelíkové: „Stavba dálnice D49 patří již historicky mezi velmi komplikované stavby ŘSD, a to jak na přípravu, tak na samotnou realizaci stavebních prací. Aktuálně jsme po letech soudních sporů s odpůrci stavby zprovoznili aspoň část prvního úseku mezi Hulínem a Holešovem v délce 10 km. Další sedmikilometrovou část první stavby dálnice D49 předpokládáme zprovoznit letos v první polovině roku. Dále připravujeme stavbu dálničního úseku D49 z Fryštáku do Vizovic, který je rozdělen na čtyři samostatné stavby. Navazující úsek z Vizovic až po státní hranice se Slovenskem již připracujeme jako silnici I. třídy. V roce 2015 byla zpracována studie, na jejímž základě v roce 2016 centrální komise ministerstva dopravy rozhodla, že dálnice D49 bude ukončena na mimoúrovňové křižovatce u Vizovic a dále bude pokračovat silnice I. třídy bez středových svodidel s označením silnice pro motorová vozidla. Přístup bude přes mimoúrovňové křižovatky.“

 

Přehled připravovaných staveb dálnice D49 a navazující silnice I. třídy I/49

 

D49 4902.1                    Fryšták – Lípa, 1. etapa 1,7 km)

D49 4902.2                    Fryšták – Lípa, 2. etapa (9,3 km)

Pro první a druhou etapu tohoto úseku probíhá intenzivní příprava, v rámci které již bylo požádáno o vydání územního rozhodnutí.

 

D49 4902.3                     Fryšták – Lípa, 3. etapa (3,7 km)

Pro stavbu třetí etapy výstavby dálnice mezi Slušovicemi a Lípou 4902.3 proběhla zjišťovací studie a nyní je zpracovávána nová dokumentace EIA.

 

 

D49 4903.1                       Lípa – Vizovice

Zde jsou již hotové celoroční biologické a zoologické průzkumy a nyní probíhá jejich aktualizace.

 

I/49 4903.2                    Vizovice – Pozděchov

I/49 4904                       Pozděchov – Horní Lideč

I/49 4905                       Horní Lideč – hranice ČR/SR

Navazující tři úseky původně plánované dálnice D49 z Vizovic až na Slovensko jsou od roku 2017 připravovány jako silnice I. třídy. Celkem se jedná o 25 kilometrů, které jsou rozděleny do tří úseků. Jde o mimořádně náročný projekt v těžkém terénu Vizovické vrchoviny. Počítá se zde s několika tunely a mimoúrovňovými křižovatkami (MÚK Pozděchov a Horní Lideč) a dvěma odpočívkami.

 

Aktualizovaný informační leták: Vizovice – Pozděchov  ZDE.

Aktualizovaný informační leták: Pozděchov – Horní Lideč ZDE.

Z aktuálních dat ŘSD vyplývá, že dálnice, která by ústila až do Horní Lidče by se měla začít stavět v roce 2033 a otevřena by měla být v roce 2036.

 

Dálnice D49 je však projekt, který se již rodí několik desetiletí a naráží na řadu překážek – od ekologických námitek přes legislativní průtahy až po problémy s financováním. Přestože se v posledních letech podařilo posunout výstavbu některých úseků kupředu, stále zůstává mnoho otazníků ohledně finálních termínů dokončení i konečné podoby celé trasy.

 

Pro obyvatele Valašska a přilehlých oblastí zůstává D49 klíčovou dopravní stavbou, která má potenciál nejen zlepšit dostupnost regionu, ale také podpořit jeho hospodářský rozvoj. Otázkou však zůstává, zda se podaří překonat všechny zbývající překážky a kdy se řidiči konečně dočkají komfortního spojení, na které čekají už několik generací.

 

-dř-

[wpdevart_facebook_comment order_type="social" title_text="Komentáře" title_text_color="#000000" title_text_font_size="15" title_text_font_famely="Arial" title_text_position="left" width="100%" bg_color="#d4d4d4" animation_effect="random" count_of_comments="7" ]

TIPY NA AKCE

Z PRVNÍ RUKY

INZERCE, NABÍDKY

TOP REKLAMA