Časté střídání teplot zhoršuje stav silnic
Větší výskyt výtluků na vozovkách než například v loňském roce zaznamenávají silničáři ve všech čtyřech okresech Zlínského kraje. Už se také pustili do jejich oprav pomocí studené obalované směsi. „Tyto zimní opravy zpravidla nemají dlouhou trvanlivost, i když se výtluk vysuší a směs dohutní. Zastudena položený materiál se dostatečně nespojí s okolní vozovkou a má tendenci se po nějakém čase opět vydrolovat. Delší životnost mají až vysprávky, které se mohou realizovat horkým materiálem poté, až začnou na jaře pracovat obalovny živičných směsí," uvedl provozně-technický náměstek Ředitelství silnic Zlínského kraje Ing. Radek Berecka. Studené obalované směsi už se tuto zimu spotřebovalo v kraji na opravu výtluků 48 tun.
Ilustrační foto: RSZK |
Vytváření výtluků na vozovkách bývá přímo úměrné počtu mrazových cyklů. Voda z deště nebo tajícího sněhu při kladných denních teplotách vzduchu zateče do drobných spár v povrchu starších vozovek, v noci při poklesu teploty pod nulu zmrzne, zvětší svůj objem a začne vozovky trhat. „Právě počasí posledních dnů se střídáním teplot pod a nad bodem mrazu tomuto procesu velmi nahrává. Odolávají mu jen nově rekonstruované nebo celoplošně obnovené vozovky, jejichž povrch ještě nebyl silničním provozem nijak narušen," vysvětlil ředitel ŘSZK Ing. Bronislav Malý.
Pravidelné lokální vysprávky výtluků na všech silnicích II. a III. třídy zahajují silničáři po skončení období zimní údržby. Za příznivého počasí a dostatečně vysokých teplot to může být již ve druhé polovině března. Začíná se na silnicích s větším dopravním významem a postupně se přechází i na méně využívané komunikace.
-tz-