Silničáři spotřebovali třikrát více soli než minulý rok
Silničáři mají za sebou nejnáročnější zimní sezonu za posledních osm let. Do konce března stála zimní údržba silnic II. a III. třídy ve Zlínském kraji 128,3 milionu korun další výkony jsou nezbytné ještě i v první dubnové dekádě, takže účet za zimu ještě není konečný.
Za měsíc březen 2021 bylo ve Zlínském kraji pluhováno 8 138 kilometrů silnic II. a III. třídy, posypalo se 13 954 kilometrů. Spotřebovalo se 613 tun soli a 1 389 tun inertních posypových materiálů. Ředitelství silnic Zlínského kraje za to zaplatí 11,006 milionu korun.
Dohromady za první tři měsíce roku 2021 se pluhovalo 160 199 kilometrů, posypalo se 207 840 kilometrů, spotřebovalo se 9 535 tun soli a 18 701 tun inertu. Náklady dosáhly 108,246 milionu korun.
Pro srovnání: za leden až březen loňského roku se pluhovalo 28 014 kilometrů, posypalo 72 217 kilometrů, použilo se 2 803 tun soli a 7 559 tun inertu. Náklady činily 44,281 milionu korun. Větší výkony při zimní údržbě silnic než letos byly zaznamenány naposledy v zimním období 2012/2013.
Krajští silničáři počítali ve svém rozpočtu s průměrnými náklady na zajišťování zimní údržby pro celý rok 2021 s částkou 85 milionů korun, což odpovídalo skutečnosti z posledních pěti let. „Jednáme s naším zřizovatelem – Zlínským krajem – o mimořádném posílení našeho rozpočtu, aby důsledkem vysokých nákladů na zimní údržbu nemuselo být utlumení letních údržbových prací na krajské silniční síti,“ řekl ředitel ŘSZK Bronislav Malý.
V minulých letech bývalo pravidlem, že zimní údržba silnic byla završena a mohla být vyhodnocena do konce března. Letos však s ohledem na počasí musí sypače vyjíždět na silnice, zejména ve vyšších polohách, ještě i v dubnu. Konečný účet za celou zimní sezonu 2020/2021 proto budou znát silničáři až někdy ve druhé polovině dubna, kdy už bude zřejmé, že zima definitivně předala vládu jaru.
-tz-