Silničáři mají za sebou velmi náročný měsíc. Silné mrazy poškodí vozovky
Náročný měsíc mají za sebou pracovníci, kteří se starají o zimní údržbu silnic. Zatímco měsíce listopad i prosinec byly na zimní projevy počasí skoupé, leden jako by chtěl všechno vynahradit. Udržování sjízdnosti silnic II. a III. třídy ve Zlínském kraji stálo silničáře v lednu přes padesát milionů korun.
S určitým zjednodušením lze říci, že zima začala 12. ledna. Od tohoto dne vyjíždějí sypače i další technika na silnice téměř bez přerušení a v některých dnech v plném nasazení. „Stálo nás to hodně peněz. Na celý kalendářní rok 2021 jsme v rozpočtu počítali s objemem prostředků 85 milionů korun, což byly průměrné náklady na zimní údržbu silnic za posledních pět let. Letošní leden nám z toho ukrojil rovných šedesát procent. Dnes jsem o tom informoval kolegy z krajského úřadu a shodli jsme se, že je nutné požádat zřizovatele o navýšení provozních prostředků. Finančně náročná zimní údržba by se bez navýšení rozpočtu negativně projevila v omezení oprav a letních údržbových prací. A také je zřejmé, že současné silné mrazy poškodí naše vozovky v daleko větším rozsahu než v minulých letech,“ vyjádřil se ředitel Ředitelství silnic Zlínského kraje Bronislav Malý.
Za měsíc leden 2021 bylo ve Zlínském kraji pluhováno 89 193 kilometrů silnic II. a III. třídy, posypalo se 102 300 kilometrů. Spotřebovalo se 4 509 tun soli a 9 260 tun inertních posypových materiálů. ŘSZK za to zaplatí 50,886 milionu korun.
Pro srovnání: před rokem v lednu se pluhovalo 13 429 kilometrů, posypalo 43 122 kilometrů, použilo se 1 676 tun soli a 4 344 tun inertu. Vysoké lednové výkony však zaznamenali silničáři na krajských silnicích i v lednu 2019: 140,782 km / 126,491 km / 5 915 t / 10 992 t, náklady tehdy dosáhly objemu 61 milionů korun.
Trend relativně tuhé zimy zatím pokračuje i v měsíci únoru.
-tz-