Co je internet, se učí i děti ve školkách. Ale trochu jinak
Projekt Místní akční plán ORP Valašské Klobouky (MAP) zajistil pro školky na Valašskoklobucku 6 lekcí tzv. Malé digitální univerzity, která se věnuje vzdělávání dětí a pedagogů v oblasti digitální gramotnosti.
U všech lekcí je kladen důraz na poznávání digitálního světa tzv. screenless (žádné monitory) jen na koberci a prožitkem. Při lekcích se využívají pouze stavební kostky, sítě, výkresy a také dřevěný programovatelný robot.
A jak hodiny probíhají? Paní lektorka přijede do školky a vysvětlí dětem, co se bude v hodině dělat. Pak děti začnou pracovat na zadaných úkolech bez použití počítačů, a to buď samostatně nebo ve skupině. Na konci hodiny si pak děti volně hrají s výsledkem toho, co za hodinu vytvořily a jako odměnu za svou práci dostanou osvědčení, že to všechno hezky zvládly.
„V lekcích se tedy děti například dozví, jak se dostane obrázek z tabletu do tabletu, lektorka jim vysvětlí, co je to „fake news“, jaké může mít dopady sdílení osobních informací na internetu, k čemu slouží roboti, vytvoří program pro robota a jednoduchý zápis programu, naučí se, jak se orientovat na síti apod. Vypadá to sice velmi složitě, ale všechny lekce jsou uzpůsobeny tak, aby je děti zvládly,“ popsala Hana Plšková, manažerka projektu MAP.
Jaké lekce děti absolvují?
– Malý datový expert
– Co je to internet
– Malý IT expert
– Malý programátor – seznámení s robotem
– Malý programátor – základy programování
– Malý programátor – narozeniny s roboty
Lekce malé digitální univerzity rozvíjí u dětí logické myšlení, komunikační dovednosti, prostorovou orientaci a představivost. Dále program dětem přináší individuální přístup, práci samostatnou i ve skupině, procvičování hrubé a jemné motoriky a také je donutí koncentrovat pozornost. Lekce propojují matematickou, polytechnickou, digitální a čtenářskou pregramotnost.
-tz-