Na radnici poradí jak na podvodné prodejce
Přestože v novinách, časopisech i televizních reportážích jsou lidé stále upozorňováni na nekalé obchodní praktiky některých prodejců, na podvodné firmy nabízející fiktivní výhry nebo nekvalitní výrobky, pořád se objevují další, kteří naletí nebo se stanou obětí podvodu. Vedení valašskokloboucké radnice, na kterou se nešťastní občané obracejí, se rozhodlo spolupracovat se spotřebitelskou organizací na prevenci i nalezení pomoci pro postižené spotřebitele.
Město Valašské Klobouky a společnost dTest se domluvily na spolupůsobení při prevenci proti „šmejdům," a to pomocí brožur, které jsou všem k dispozici na radnici (v kanceláři úřadu, na odboru dopravy a sociálních věcí) a budou také distribuovány do domů s pečovatelskou službou, na polikliniku, do infocentra a na další veřejně přístupná místa. Praktické příručky jsou tematicky zaměřeny: Jak na koupi ojetého vozu – rady k nákupu auta nejen v autobazarech, ale zejména při ověřování technického stavu a prověřování původu vozidla, při samotné fyzické prohlídce vozu a uzavírání kupních smluv. Spotřebitelská práva v novém – stručně shrnuté všechny podstatné změny v novém občanském zákoníku. Jak nespadnout do pasti – varování před riziky nákupu zboží při předváděcím a podomním prodeji, návod jak od nechtěné smlouvy odstoupit včetně vzorového dopisu. Stovka triků obchodníků – brožura obsahuje přesně sto triků, jimž čeští spotřebitelé podle zkušeností spotřebitelské poradny dTestu nejčastěji musí čelit, a praktická doporučení, jak se jim bránit.
Pro občany jsou na radnici v kanceláři úřadu připraveny zdarma i dvě samolepky: „Nevhazujte reklamu" a „Prodejci, nezvoňte."
Nabídka Spotřebitelské poradny dTestu
Neuspěli jste s reklamací zboží? Chcete odstoupit od nevýhodné smlouvy? Přišlo vám podezřelé vyúčtování za telefon? Nebo si jen nejste jisti, jaká práva jako spotřebitel máte? dTest spotřebitelům nabízí své bezplatné poradenské služby:
• Poradenství v oblasti spotřebitelských práv (reklamace, nedodání zboží v termínu, poškození oděvu v čistírně, předváděcí akce, ubytování v hotelu nižší kategorie, vysoké vyúčtování za energie, podmínky pojistných, úvěrových a leasingových smluv a jiné) na telefonní lince a přes elektronickou poradnu. Poradenství je zdarma, platí se pouze cena běžného hovoru.
Telefonní linka: 299 149 009, provozní doba: po-pá 9-17 hod., elektronická poradna: www.dtest.cz/e-poradna
• Mimosoudní řešení sporů VašeStížnosti.cz, které zprostředkovává dosažení dohody ve sporech mezi spotřebiteli a podnikateli. Jde o internetovou službu přístupnou každému na webových stránkách vasestiznosti.cz/ . Jejich prostřednictvím může spotřebitel zadat stížnost, sledovat postup případu a v závěru ohodnotit přístup podnikatele k řešení jeho stížnosti.
• Databázi nebezpečných výrobků volně zpřístupněnou na webových stránkách nebezpecnevyrobky.cz s možností si zvolit pravidelné zasílání nových informací k vybrané kategorii výrobků.
• Vzory – vybrané vzory právních listin a podání vypracované pro konkrétní účel (volně ke stažení na webových stránkách www.dtest.cz/vzory ).
• El. příručky: Pomocník na cesty, Omyly českých spotřebitelů, Potravinářský kompas a další.
Dozvíte se, jak postupovat při reklamaci a vrácení zboží, co dělat s nebezpečným výrobkem, jak odstoupit od smlouvy uzavřené na předváděcích akcích či přes internet, jaká práva máte, když si vezmete spotřebitelský úvěr a mnoho dalšího. Spotřebitelská poradna dTestu je tu pro vás.
„Věřím, že pravidelným upozorňováním na spotřebitelské problémy se nám podaří většině z nich předejít," řekla starostka Eliška Olšáková. „Spotřebitelská poradna dTestu nám bude zasílat své zprávy a my ty vybrané zveřejníme na webových stránkách města popř. ve zpravodaji," dodala starostka.
Spotřebitelská poradna [PDF, 260 kB]
Sandra Novotná Kollerová