Pro kuchařky to byla docela revoluce
Před více než rokem se Základní škola Valašské Klobouky přihlásila do projektu „Zdravá školní jídelna". Projekt Zdravá školní jídelna se snaží o to, aby byla ve školních jídelnách podávána pestrá, nutričně vyvážená a chutná strava. Za vznikem projektu stojí odborníci na výživu ze Státního zdravotního ústavu ve spolupráci s týmem hygieniků. Projekt podporuje také Ministerstvo zdravotnictví. Nyní škola získala velmi cenné a prestižní ocenění – Certifikát „Zdravá školní jídelna".
Na podrobnosti jsme se zeptali vedoucí školní jídelny paní Kateřiny Slabíkové.
Co Vás k přihlášení do projektu vedlo?
Především chci, aby se děti ve škole stravovaly opravdu zdravě. Školní obědy se dají vařit i tak, aby jídlo dětem chutnalo a zároveň splňovalo ta nejpřísnější nutriční kritéria. Na svém minulém působišti ZŠ Leskovec jsme se účastnili soutěže o nejlepší školní oběd a vybojovali jsme čtvrté místo v republikovém finále v Praze. A také se nám podařilo tento certifikát získat. Ale to byla velmi malá škola, s asi padesáti strávníky. Klobucká škola byla opravdu výzva.
Ocenění předala Základní škole Val. Klobouky vedoucí Krajské hygienické stanice ve Zlíně paní Lukašíková |
Co je potřeba k zisku certifikátu?
Musíme plnit 10 kritérií Zdravé školní jídelny:
1. Z pyramidy na talíř – jednoduché zásady správné výživy v praxi
2. Pestrý jídelní lístek s každodenní nabídkou neslazených nápojů
3. Správné a bezchybné vedení spotřebního koše
4. Čerstvé a sezónní potraviny jsou základem pokrmů
5. Střídmé solení s ohledem na dětského strávníka
6. Omezení používání dochucovadel a instantních dehydratovaných směsí
7. Podpora národních tradic a regionálních zvyklostí, seznamování s mezinárodní kuchyní
8. Pravidelné vzdělávání personálu školní jídelny
9. Zvyšování výživové gramotnosti a podpora správných stravovacích návyků dětí
10. Prezentace školní jídelny a podpora komunikace s pedagogy, dětmi a rodiči
Představuje to kromě vaření také spolupráci s učiteli, ti musí jít příkladem a ve vyučování žáky ke zdravému životnímu stylu a stravování motivovat. Průběh projektu a plnění kritérií kontroluje vedoucí Krajské hygienické stanice ve Zlíně. V České republice je takřka 7000 škol, z nich je aktuálně 217 zapojeno do tohoto projektu. My jsme jedna z pouhých 86 škol, která se titulem „Zdravá školní jídelna" může pyšnit.
Co bylo nejtěžší?
Asi ustát změnu v organizaci práce. Pro kuchařky to byla docela revoluce – nové suroviny, recepty, technologie, zaběhané a osvědčené postupy přestaly platit a kuchařky se musely učit nové věci. Ne všechny změny přijaly a raději změnily místo. Ale ty které překonaly počáteční obtíže a vytrvaly, jsou dnes odměňovány každodenní chválou nadšených strávníků.
Ocenění předala Základní škole vedoucí Krajské hygienické stanice ve Zlíně paní Lukašíková, která měla celou dobu nad projektem odborný dohled. Také jí jsme položili pár otázek.
Co je to projekt Zdravá školní jídelna?
To je velice těžká otázka. Projekt Zdravá školní jídelna je cesta ke zlepšení školního stravování, ale takovou formou, že budou spokojeni nejenom strávníci – žáci, ale i učitelé, paní kuchařky a všechno bude spolu ladit a všichni se budou těšit do školní jídelny.
Jak vnímáte rozdíly mezi velkou a malou školou při plnění kritérií?
Rozdíl mezi velkou a malou jídelnou v projektu? Ta malá jídelna má jednu výhodu oproti velké, že si všichni dokážou spolu porozumět a komunikovat a říkat si věci co se jim líbí a nelíbí. U velké školní jídelny je komunikace složitější. Ale pokud se chce, tak se zvládne i v tak velké jídelně, jako je ta vaše. Pokud srovnám školní jídelny v celém Zlínském kraji, tak se budou především lišit přístupem lidí. Jídelny jsou vybavené opravdu krásně – jsou čisté, mají čerstvé zdravé potraviny, v tomto není rozdíl. Ale rozdíl je vždycky v lidech. V některých jídelnách se někdy těžko prosazují nové receptury, personál se bojí vařit nově, někdy jim chybí ta zkušenost s novou technologií. Ale pokud je jeden nadšenec v jídelně a má podporu vedení školy, tak to funguje perfektně, protože považují školní jídelnu za takovou výkladní skříň školy.
Kuchařky jsou odměňovány každodenní chválou nadšených strávníků |
Protože paní Lukašíková zmínila podporu vedení školy jako důležitý předpoklad úspěchu, vyzpovídali jsme i ředitele školy pana Karla Ptáčka.
Jak vnímáte certifikát, který jste získali?
K certifikátu patří i kulatá samolepka na vchod školy. Vážím si toho kousku papíru víc než Michellinské hvězdičky. Představuje úplnou revoluci ve stravování naší školy. Paní Slabíková zavedla tak atraktivní jídla, že na oběd začali chodit téměř všichni žáci školy. Před zahájením projektu jsme vařili zhruba 350 jídel, dnes je to i více než 500 dětských porcí denně. Zájem o zdravé stravování je takový, že k nám začali docházet na oběd zaměstnanci místních firem, obědy také do některých podniků dovážíme. Je za tím obrovské množství práce kuchařek, vytrvalosti a nových nápadů naší vedoucí Katky Slabíkové. Všem našim kuchařkám moc děkujeme a vážíme si jejich úsilí.
Jak moc se školní kuchyně změnila?
Radikálně. Přestalo se vařit z instantních směsí a polotovarů. Všechny obědy připravují kuchařky ze základních čerstvých a většinou regionálních surovin. To je ohromně pracné. Ale díky tomu stoupl zájem dětí o zeleninu, ovoce a luštěniny, což byl předtím problém.
Navíc s tím, jak stoupal počet zájemců o stravování, rostl také objem ruční práce kuchařek a proto jsme také museli nakoupit nové technologické vybavení, které zefektivní a ulehčí vaření. Největší investicí byla nová myčka, protože původní nestíhala a strávníci čekali na čisté nádobí. Museli jsme také nově vybudovat výdejní místa, aby se stíhal nápor strávníků v obědových přestávkách. Pořídili jsme nový softwarový stravovací systém. Celkově jsme do jídelny investovali více než milion korun. A stále hledáme cesty k zefektivnění práce, jako je například i redukce administrativy – proto jsme také přešli na bezhotovostní platby za stravné, abychom mohli víc času věnovat vaření a ne papírování. Nově máme také děti v přípravné třídě a pro ně jsme museli kupovat nové menší jídelní stoly. Ale věřím, že vynaložené prostředky jsou investicí do zdraví dětí a že vychováváme novou generaci, která bude zdravě jíst a bude k tomu vést také svoje děti.
Co plánujete do budoucna?
Od září jsme rozjeli zdravé školní svačinky, především pro děti na prvním stupni je to velmi atraktivní a věřím, že jsme pomohli také maminkám, kterým ubyla jedna starost. Příští rok budeme v rámci projektu IROP rekonstruovat cvičnou školní kuchyni pro žáky a chceme vrátit výuku vaření do osnov. Chceme také obnovit školní pozemky a pěstovat si vlastní zdravou zeleninu a ovoce.
-tz-