![Region Valašsko](https://www.regionvalassko.cz/wp-content/uploads/2018/02/rv_logo.png)
![reklama](https://www.regionvalassko.cz/wp-content/uploads/2018/12/podlahy_repa10.jpg)
Dálnice D49 – aktuální informace o výstavbě
![Dálnice D49 – aktuální informace o výstavbě](https://www.regionvalassko.cz/wp-content/uploads/2025/02/i49_info.jpg)
Myšlenka na dálniční propojení valašského regionu sahá až do období první republiky, kdy se v rámci plánů na rozvoj dopravní infrastruktury uvažovalo o moderních silničních spojích mezi průmyslovými centry. Po druhé světové válce a zejména v 60. a 70. letech byly některé úseky plánované D49 zahrnuty do širší koncepce dálniční sítě tehdejšího Československa, ale nikdy se nedostaly do fáze realizace. Po roce 1989 a po rozpadu federace se znovu objevila potřeba kvalitního spojení Moravy se Slovenskem, což vedlo k obnovení plánů na D49 jako součásti strategické infrastruktury.
Plánovaná trasa má odlehčit přetíženým silnicím nižších tříd, zvýšit bezpečnost a podpořit ekonomický rozvoj regionu. Přestože se o její výstavbě hovoří již několik desetiletí, realizace projektu narážela na řadu komplikací, včetně ekologických námitek a administrativních překážek.
Jak vypadá aktuální situace? Kdy se řidiči konečně dočkají nové dopravní tepny? Zeptali jsme se za Ředitelství silnic a dálnic Mgr. Lucie Trubelíkové: „Stavba dálnice D49 patří již historicky mezi velmi komplikované stavby ŘSD, a to jak na přípravu, tak na samotnou realizaci stavebních prací. Aktuálně jsme po letech soudních sporů s odpůrci stavby zprovoznili aspoň část prvního úseku mezi Hulínem a Holešovem v délce 10 km. Další sedmikilometrovou část první stavby dálnice D49 předpokládáme zprovoznit letos v první polovině roku. Dále připravujeme stavbu dálničního úseku D49 z Fryštáku do Vizovic, který je rozdělen na čtyři samostatné stavby. Navazující úsek z Vizovic až po státní hranice se Slovenskem již připracujeme jako silnici I. třídy. V roce 2015 byla zpracována studie, na jejímž základě v roce 2016 centrální komise ministerstva dopravy rozhodla, že dálnice D49 bude ukončena na mimoúrovňové křižovatce u Vizovic a dále bude pokračovat silnice I. třídy bez středových svodidel s označením silnice pro motorová vozidla. Přístup bude přes mimoúrovňové křižovatky.“
Přehled připravovaných staveb dálnice D49 a navazující silnice I. třídy I/49
D49 4902.1 Fryšták – Lípa, 1. etapa 1,7 km)
D49 4902.2 Fryšták – Lípa, 2. etapa (9,3 km)
Pro první a druhou etapu tohoto úseku probíhá intenzivní příprava, v rámci které již bylo požádáno o vydání územního rozhodnutí.
D49 4902.3 Fryšták – Lípa, 3. etapa (3,7 km)
Pro stavbu třetí etapy výstavby dálnice mezi Slušovicemi a Lípou 4902.3 proběhla zjišťovací studie a nyní je zpracovávána nová dokumentace EIA.
D49 4903.1 Lípa – Vizovice
Zde jsou již hotové celoroční biologické a zoologické průzkumy a nyní probíhá jejich aktualizace.
I/49 4903.2 Vizovice – Pozděchov
I/49 4904 Pozděchov – Horní Lideč
I/49 4905 Horní Lideč – hranice ČR/SR
Navazující tři úseky původně plánované dálnice D49 z Vizovic až na Slovensko jsou od roku 2017 připravovány jako silnice I. třídy. Celkem se jedná o 25 kilometrů, které jsou rozděleny do tří úseků. Jde o mimořádně náročný projekt v těžkém terénu Vizovické vrchoviny. Počítá se zde s několika tunely a mimoúrovňovými křižovatkami (MÚK Pozděchov a Horní Lideč) a dvěma odpočívkami.
Aktualizovaný informační leták: Vizovice – Pozděchov ZDE.
Aktualizovaný informační leták: Pozděchov – Horní Lideč ZDE.
Z aktuálních dat ŘSD vyplývá, že dálnice, která by ústila až do Horní Lidče by se měla začít stavět v roce 2033 a otevřena by měla být v roce 2036.
Dálnice D49 je však projekt, který se již rodí několik desetiletí a naráží na řadu překážek – od ekologických námitek přes legislativní průtahy až po problémy s financováním. Přestože se v posledních letech podařilo posunout výstavbu některých úseků kupředu, stále zůstává mnoho otazníků ohledně finálních termínů dokončení i konečné podoby celé trasy.
Pro obyvatele Valašska a přilehlých oblastí zůstává D49 klíčovou dopravní stavbou, která má potenciál nejen zlepšit dostupnost regionu, ale také podpořit jeho hospodářský rozvoj. Otázkou však zůstává, zda se podaří překonat všechny zbývající překážky a kdy se řidiči konečně dočkají komfortního spojení, na které čekají už několik generací.
-dř-
![reklama](https://www.regionvalassko.cz/wp-content/uploads/2019/01/Podlahy-Řepa_650x350cm.jpg)
TOP REKLAMA
![reklama](https://www.regionvalassko.cz/wp-content/uploads/2018/02/125x200-1.jpg)
![reklama](https://www.regionvalassko.cz/wp-content/uploads/2023/08/125x200_lekarna_horakova.png)
![reklama](https://www.regionvalassko.cz/wp-content/uploads/2023/08/Banner-124_200_dárkové-poukazy.png)
![reklama](https://www.regionvalassko.cz/wp-content/uploads/2018/02/125x200_2021.jpg)
![reklama](https://www.regionvalassko.cz/wp-content/uploads/2020/10/125x200_tarabus_zima24.jpg)
![reklama](https://www.regionvalassko.cz/wp-content/uploads/2018/12/akce_snizeni_cen_1.jpg)
![reklama](https://www.regionvalassko.cz/wp-content/uploads/2018/07/PROJEKTOVÝ-DEN-2025_banner.jpg)
![reklama](https://www.regionvalassko.cz/wp-content/uploads/2023/11/bytex_home_125x200.jpg)
![reklama](https://regionvalassko.cz/wp-content/uploads/2018/02/centax_125.jpg)
![reklama](https://www.regionvalassko.cz/wp-content/uploads/2022/06/MPL_125x200.jpg)
![reklama](https://www.regionvalassko.cz/wp-content/uploads/2021/06/top_advokatka.jpg)
![reklama](https://www.regionvalassko.cz/wp-content/uploads/2018/07/sou_top.jpg)