Záchrance chodí maily s žádostí o pomoc. Raději volejte 155
Tísňové číslo 155 je zde pro situace, kdy je ohrožen život nebo zdraví. Ač se to může zdát neuvěřitelné, najdou se lidé, kteří v případě nouze volí zcela nevhodný způsob komunikace – namísto telefonátu na tísňovou linku napíší e-mail.
„Je až s podivem, že někteří lidé zřejmě stále netuší, k čemu slouží čísla tísňového volání, a ani jedno z nich si nedokážou zapamatovat, natož použít. Místo toho volí cestu podstatně pomalejší a hlavně bezúčelnou! Napíšou mail!“ varuje před touto praxí Gabriela Netopilová Sluštíková, tisková mluvčí Zdravotnické záchranné služby Zlínského kraje.
Záchranka dostává e-maily, ve kterých lidé popisují akutní situace – například zraněného kamaráda nebo člověka ležícího na zemi. Tyto zprávy však mohou být přečteny až za několik dní, což může mít fatální následky.
Jak správně postupovat?
Pokud potřebujete zdravotnickou pomoc, volejte tísňovou linku 155.
– volání je bezplatné.
– na zdravotnickém operačním středisku se vám bude věnovat erudovaný operátor.
– operátor vyhodnotí situaci, případně vysvětí, jak postupovat, a zašle pomoc na místo.
Kdy volat linku 155?
Linku volejte při:
– bezprostředním ohrožení života.
– podezření na vážné zranění nebo stav, který vyžaduje okamžitý lékařský zásah.
– situací, kdy si nejste jisti závažností stavu.
Co si připravit na hovor?
1. Adresa: Určete místo, kde se pacient nachází.
2 Informace: Sdělte operátorovi, co se stalo a jaký je stav pacienta.
3 Klid: Mluvte jasně a stručně.
Operátor vás může instruovat, jak poskytnout první pomoc, a zůstat na telefonu až do příjezdu posádky. Telefonujte klidně a věcně a nikdy sami hovor neukončujte. I po jeho ukončení mějte telefon po ruce pro případ, že vás bude operátor potřebovat znovu kontaktovat.
Pamatujte
V krizové situaci je každá minuta důležitá. E-mail na záchranu nepatří. Pro pomoc volejte 155!
-tz-