Klobučan Michal Dorňák pojede nejtěžší závod v hard enduru na světe
Hard enduro nebo také extrémní enduro se stalo jednou z nejnáročnějších forem motocyklových závodů. Extrémní terén, překážky a počasí, které může závod udělat ještě těžší, často neschůdný, natož sjízdný. Trať je navržená tak, aby si i ti nejlepší jezdci na světě sáhli na dno svých sil. A takový je i Red Bull Romaniacs, který je nejtěžším závodem v hard enduru na světě. Závod konaný v Rumunsku od r. 2004 s účastí jezdců z více než 50 zemí je rozložen do pěti dnů, první den se jede prolog ve městě na trati z umělých překážek-klády, pneumatiky, kolejnice, betonové zábrany, balvany, skalky či železné kontejnery. Zbylé čtyři dny se jedou v horách kolem města Sibiu. Trať obsahuje výjezdy, sjezdy, potoky s kaskádami a jiné těžké úseky. Dříve jezdec v obtížných úsecích obdržel pomoc od přihlížejících diváků, to už ale letos nebude možné, protože závod se jede systémem tzv. NO HELP, kdy musí jít rivalita stranou a jezdci si musí často pomoci navzájem. Hard enduro je těžkou zkouškou jak pro jezdce, tak pro jejich stroje. Jedním z letošních účastníků je i klobucký jezdec Michal Dorňák. Závod se pojede 26. – 30. července 2022.
Michale, kolik je ti let, jak dlouho se věnuješ tomuto sportu a jak ses k němu vůbec dostal?
Ahoj, je mi 39 let a do té čtyřicítky bych rád zajel právě vysněný Romaniacs. K motorkám mě dostal můj otec, když mě posadil na pionýra. Od začátku mě lákala jízda v terénu, tak jsem to směřoval spíš tímto směrem a k tomu uzpůsobil pionýra, z čehož měl otec teda velkou radost (smích). No a jak šel čas, tak přišly lepší stroje a postupně se to vyvinulo a začal jsem jezdit závody v enduru.
Účastnil ses v minulosti už nějakých podobných závodů? Jaký byl tvůj největší úspěch?
Jezdil jsem klasické enduro jak „mistrák“ v Čechách, tak na Slovensku, jel jsem i známou „šestidenní“, ale postupem času se začalo objevovat extrémní enduro a to mě hned nadchlo, a tak jsem se začal věnovat těmto závodům. Většinou se konají v Rumunsku, kde jsou ideální podmínky pro uspořádání, aby splnily náročnost, a že to oni udělat těžké opravdu umí (smích), ale konají se i jinde na světě. Svůj největší úspěch považuji druhé místo na Hard Enduro Panorama, což je taky velmi těžký závod ve zmiňovaném Rumunsku.
Motocyklista Michal Dorňák. Foto: se souhlasem Michala Dorňáka
Kolik lidí máš v doprovodném týmu na závodech? A co všechno mají za úkol?
V doprovodném týmu mám mechanika a moji manželku, ta nám vaří. Ještě je tam se mnou pár kamarádů, co se jedou podívat na závod a jezdí na svých motorkách na divácky zajímavá místa na trati, od nich bych si v případě poruchy mé motorky mohl vzít potřebný díl z té jejich a pokračovat dál v závodě. Ono není potřeba mít více lidí, protože jak ráno vyjedu, tak mě celý den stejně nevidí a veškeré dění se odehrává na trati v lese. Až když přijedu do depa, je potřeba dát motorku s mechanikem do kupy a připravit se na další den a taky se pořádně najíst.
Jak dlouho předem znáš trasu závodu? Máš možnost si ji tréninkově projet předem nebo jedeš rovnou “naostro”?
Trať neznám předem vůbec, jede se podle GPS navigace, kterou dostanu vždy v daný den až před startem závodu. Takže nikdo neví, kudy závod vede a tím pádem si nemůže trasu tréninkově projíždět předem.
Jezdci jsou určitě rozděleni podle úrovně svých dovedností, jakou třídu jedeš ty a kdo o tom rozhoduje?
Ano, rozdělení je podle úrovně dovedností, což je úměrné úrovni obtížnosti. Jezdci jsou zařazení do kategorií od nejtěžší po nejlehčí – Gold, Silver, Bronz, Iron, Atom. Kategorii Gold jedou v podstatě jezdci, co jedou za tovární týmy nebo ti, co se tím živí, já jedu třídu Silver, což je druhá nejtěžší.
Jak probíhá přímo Red Bull Romaniacs, jak dlouho trvá závodní den a kolik km ujedeš, kolik jezdců ho jede a máš nějaké bližší info od někoho, kdo se již závodu účastnil?
Jede se pět dní, první den se jede prolog, a to buď na trati z umělých překážek ve městě Sibiu, nebo v okolním lese. Výsledek z prologu pak určuje pořadí jezdců na další den. Zbývající čtyři dny se jedou v lese. Jezdec ráno odstartuje na trať a měří se čas, za jak dlouho zvládne dorazit do cíle, na trati jsou průjezdné kontrolní stanoviště, tzv. check pointy, na kterých dostane každý jezdec potvrzení o projetí. Jeden den se jede cca 6 hodin a ujede se 200 – 250 km, což se odvíjí od obtížnosti tratě a velkou roli hraje také počasí. Pár kamarádů už Red Bull Romaniacs jelo, takže nějaké informace mám, ale všichni mě vesměs pozitivně naladili, prý si užiju a že je to opravdu šichta (smích). Závod jede cca 500 jezdců z celého světa.
Jak probíhá příprava na závody, kolik času týdně věnuješ tréninku? A jak je to s přípravou motorky? Jedeš to hlavně zkusit nebo máš nějaké ambice na umístění? Konkurence z celého světa je určitě obrovská, ale ty už nejsi žádný začátečník, takže?
Vím, že je to opravdu těžké a musím se pořádně nachystat. Chci zajet co nejlepší výsledek a dám do toho všechno, jak se říká: ,,Zadarmo to nikomu nedám.“
Celá moje příprava coby jezdce je z velké míry závislá na podpoře celé rodiny, ale to určitě není všechno. Samozřejmě je to otázka finančních prostředků, od čehož se odvíjí příprava motorky, jenže najít sponzory v dnešní době je problém. V takto prestižním závodě, kde se sjede světová špička, si nelze všechno financovat sám. Vstříc mi vyšel kamarád z MTM MOTORSPORT, kterému tímto moc děkuji.
Dění závodu bude možné sledovat na mém facebookovém a instagramovém profilu, budu rád, když mi budete držet palce J.
Videosestřih z minulého ročníku závodu Red Bull Romaniacs