Rozhovor s dispečerem zimní údržby
S vrstvou sněhu na vozovce se motoristé ve Zlínském kraji letos poprvé setkali až ve středu 21. prosince. V tento den už také naplno vyjížděla zimní technika do terénu.
I když poslední dva měsíce roku 2011 dávaly silničářům vydechnout a zásahů sypačů na silnicích bylo vzhledem k panujícímu počasí oproti jiným letům mnohem méně, nepřetržité služby na dispečincích zimní údržby se drží od listopadu každý den. Ve Zlínském kraji pracují v tomto období čtyři dispečinky zimní údržby silnic, pro každý okres jeden. Zašli jsme na dispečink ve Zlíně a hovořili se zkušeným dispečerem a výrobním náměstkem Správy a údržby silnic Zlínska Davidem Poláškem. Má 39 let a pracuje u SÚS Zlínska od roku 2003. Dispečink je umístěn v přízemí sídla SÚS Zlínska v ulici K Majáku. Jak probíhá služba na dispečinku zimní údržby? V pracovních dnech se zde dispečeři střídají v osmihodinových směnách, o víkendech sloužíme dvanáct hodin. Když nastoupím do služby, můj předchůdce mne informuje o aktuální situaci, o tom, která vozidla jsou v terénu, jaké úkoly mají jejich řidiči zadány. Dispečer sleduje na internetu vývoj počasí, zprávy Českého hydrometeorologického ústavu a speciální stránky Ředitelství silnic a dálnic, kde jsou předpovědi počasí aktualizovány po šesti hodinách. Na tento portál také čtyřikrát denně sami zadáváme informace o aktuální sjízdnosti v našem okrese. Na portál ŘSD zapisujeme také všechny výkony, které jsme v okrese při zimní údržbě silnic zajišťovali. |
Zimní údržba silnic na Valašskokloboucku foto archív redakce |
Pomáhají vám i meteorologické stanice přímo u silnic v našem regionu?
Dispečer sleduje údaje z automatických meteostanic, které máme v blízkosti obce Petrůvka, na Sirákově, v Malenovicích, Otrokovicích a u Jestřabí. Na Sirákově máme i on-line kameru. Kontrolujeme teplotu vzduchu i povrchu vozovky, rosný bod, relativní vlhkost, rychlost větru, viditelnost, intenzitu srážek. Když je vlhká vozovka a teplota klesá pod bod mrazu, meteostanice sama začne upozorňovat, že může dojít k vytváření námrazy. Jakou oblast má zlínský dispečink na starosti? Staráme se jak o krajské silnice II. a III. třídy, tak i o státní silnice. Pod řízení našeho dispečinku patří celý okres Zlín a ještě i některé úseky státních silnic v okrese Vsetín a Kroměříž (nová silnice R55). Celou oblast v případě potřeby objíždějí v osobních vozidlech dva směnoví mistři, aby monitorovali situaci přímo v terénu a abychom nebyli odkázáni jen na zprostředkované informace z přístrojů. Máte k dispozici zimní techniku… Můžeme nasadit do terénu 19 posypových vozidel, která se pohybují po přesně stanovených trasách (okruzích). Každý okruh je dlouhý v průměru asi třicet kilometrů. Na každé vozidlo jsou přiděleni dva řidiči, kteří se vzájemně střídají. Posypové materiály se doplňují na pěti střediscích – zde U Majáku, v Zádveřicích, Valašských Kloboukách, v Ústí u Vsetína a v Kroměříži. S řidiči sypačů je dispečer ve spojení prostřednictvím mobilních telefonů. Každé vozidlo má ale také zařízení GPS, takže dispečer může na monitoru sledovat, ve kterém místě se který sypač pohybuje. Dokonce toto zařízení automaticky hlásí, jestli probíhá posyp, pluhování apod. Když začne sněžit, voláte řidičům sypačů? Ano. Řidiči parkují s naloženými sypači zpravidla v místě svého bydliště, které leží v blízkosti jejich okruhu. Obvolám je a jejich povinností je do půl hodiny vyjet na trasu. Tady je potřeba vysvětlit, že sypač jede po své trase a že zabere určitý čas, než se dostane na její konec. Zejména když plošně sněží nebo vznikne náledí na celém území, nemůžeme být všude současně a někde na nás budou muset třeba i několik hodin čekat. Máme na to stanoveny příslušné časové limity. Jenom v případě nehod a krizových situací změníme trasu a pošleme nejbližší sypač na místo, kde jde o záchranu lidských životů či zvládnutí nějakého mimořádného problému. Kdo vám na dispečink telefonuje? Číslo je veřejné, může nám volat kdokoli. Někdo nás upozorní na situaci v konkrétní lokalitě, nebo naopak od nás informaci získá, když se rozhoduje, zda má někasm cestovat a které trase má dát přednost. Nejčastěji nám ale volávají operační důstojníci policie, hasičů, starostové obcí. Občas nám volají také řidiči, kteří uvízli v neudržovaných úsecích silnic, nejčastěji na silnici přes kopec Barák nebo mezi Hvozdnou a Slušovicemi. Ale to je jejich riziko a jejich vyprošťování nemůže zaměstnávat naši techniku, pokud je potřebná jinde. Nebo by si takoví motoristé měli vyproštění z neudržovaného úseku silnice zaplatit. A horké chvilky? O ty není nouze, když začne v celém okrese sněžit. A ještě větším problémem je vznik náledí, tvorba závějí, sněhových jazyků nebo také mokrý sníh, který láme větve stromů. Služba řidičů za volantem sypačů není jednoduchá. Z hlediska dopravních předpisů jsou považováni za běžné účastníky silničního provozu, a přitom by měli jet jako první do míst, kam si třeba ostatní motoristé vůbec netroufnou. Jsou v neustálém riziku. Při hodně velké smůle se jim může stát, že třeba budou mít na kontě za několik směn takový počet bodů, že přijdou o řidičský průkaz, protože „nepřizpůsobili svou jízdu klimatickým podmínkám a stavu a povrchu vozovky". Když řidič sypače na náledí způsobí dopravní nehodu, je řešen jako ostatní účastníci silničního provozu. -tz- |